onsdag 1 februari 2012

Nu eldar vi.

Nu är kylan här på riktigt, -25 i morse. Jag gör en liten eld i kökets vedspis på morgonen, det knastrar trevlig av späntveden och sedan susar elden igång ordentligt när jag lägger in fint kluvna björkklabbar. Lyssnar på morgonens nyheter och väderleksrapporten, knaprar på min hårdbrödmacka med rökt skinka och slurpar varmt earlgrey, livet på en pinne!
Två timmar tar jag mig här hemma varje morgon, utfodrar alla djur. Rastar hund som inte alls vill vara ute när det är kallt, bäddar och plockar ut disk ur maskinen eller viker tvätt. Sedan är det min tur med frukost framför dagens tidning innan jag ger mig iväg till jobbet lite försenad. Sitter man med sin tekopp och har det skönt så går tiden väldigt fort.

Det här med att kylan kom är som ett brev på posten, i helgen är det Jokkmokks marknad, då är det mer regel än undantag att det är svinkallt. Härlig marknad som i år hålls för 407:e gången. Tänk att i mer än 400 år har det varit vintermarknad med försäljning och byte av skinn, kött och andra varor i Jokkmokk.  
Jag jobbar helg i år så det blir inget marknadsbesök för min del. Mannen han ska dit som vanligt, träffa sina gamla kompisar från Jämtland, roa sig och ha kul. Det brukar vara en lugn söndag när han kommer hem igen.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails