torsdag 28 maj 2009

Lammtvätt

Atles situation just nu, i koppel. Får i hagen och löpande tjejkompisar gör att han inte är att lita på. Hålla sig från fåren går nog ganska bra för han har kollat elen i stängslet och den fungerade. Hans uppdrag att vakta gården sköter han med bravur men mitt vad det är försvinner han med nosen i vindriktningen. Han slår dövörat till och travar mot byn. J-vligt irriterande och förnedrande för mig som står och ropar till ingen nytta. Det är bara att gå efter eller ta cykeln. När jag kommer ikapp blir han jätteglad och följer snällt med hem.


Nu har det äntligen slutat blåsa. Alla vågar sig ut i hagen. De äter snabbt och effektivt.

Lillisen som syns här på bilden mår inte bra. Han och hans bror hade diarré när vi hämtade dem. Nu har jag gett honom vätskeersättning och sedan lammnäring. Han äter dåligt och är fortfarande lös i magen. Brorsan mår mycket bättre men han är också betydligt större och robustare. Vi får se om han klarar natten den här lilla. Jag stängde in alla i stallet så det blir lite lugnt för lammen. Längre fram får de gå ute dygnet runt. Alla låg och idisslade när jag gick.

Våra kompisar Janne och Ulla Karin var förbi idag på förmiddagen. Men ska de inte vara vita? frågar Janne. Ja, men de är vita med naturlig touch, lite nerpissade för vi hämtade hem dem i en hästtransport och där är det inte så lätt att göra sina behov på rätt ställe. Det gör dom för övrigt aldrig. Svarta får skulle väl se bättre ut kanske.

Under morgonen bestämde jag mig för att ta itu med badningen av diarrélammen.
När dottern och O kom så hjälpte de mig. Det är inte så bra att ha en stor kocka med skit under svansen och ned på hasorna. Tänk när det blir varmare och flugorna kommer.
Det gick åt 20 liter varmvatten till varje lamm. Lite klippning och blötläggning av de västa partierna och sedan torkning med frottéhandduk.
Det blev inga bilder för vi hade fullt upp. Totalt tvättade vi tre lamm, upptäckte en till bagge som hade gammalt träck under svansen. De tyckte det var riktigt skönt att bli sköljda med varmt vatten och "masserade".
Nu har vi fullständig koll på hur bagglamm är skapta där bak iallafall. Bra att det var soligt och varmt när vi släppte alla till hagen igen. Det var inte svårt men tog tid.

Avslutar dagen med att dricka te i en kopp som jag fick när jag fyllde 30 år av min dåvarande kollega och kompanjon. Då hade jag ingen aning om att jag skulle jobba med det jag gör idag, men att jag skulle ha får det visste jag, det tog bara några år... Kommer du ihåg syrran? "Får i subarktiskt klimat".

Mitt fynd på loppisen i Ånäset. Två välgjorda lampskärmar. Det finns nog ingen som gör sådana idag, faktiskt riktigt klurigt handarbete. När jag var barn så önskade jag att min mamma skulle göra puffiga och söta lampskärmar. Det hade hon alldeles för bra smak för att göra. Vi är uppvuxna med designade möbler, konst och ljusa enhetligt målade vävklädda väggar. Efter lampskärmar så önskade jag mig ett flickrum med blommiga tapeter.
Det har jag skaffat mig som vuxen men lampskärmarna har saknats. Nu har jag dem och använder dem så här, lite knäppt men så fina. Morsan hade nog tyckt det med för hon var inte omöjlig.

Så var den här dagen slut. Jag och Atle avslutar med kvällspromenad och lite zappande på tvn. Det slår mig när jag ser bilden att jag som barn alltid velat ha hund men aldrig fick det. Jag hade ett kramdjur som var en hund. Vit med bruna och svarta tecken och mjuka öron...







1 kommentar:

Kristina sa...

Åh jag blir nästan ledsen när jag läser att du som barn alltid ville ha hund men aldrig fick någon.... vilken tur att du har en sån söt hund nu i alla fall. Jag har alltid tyckt synd om de som är allergiska, uppvuxen som jag är med kor, hästar, får, hundar, katter och kaniner... förmodligen glömde jag något djur men men inte lätt att komma ihåg alla. Ha en trevlig höst i alla fall. Mvh Kristina

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails