måndag 18 maj 2009

En fiskehistoria från förra våren.

Vi är nere vi sjön för att titta på alla fåglar som flugit in så här på våren. Det vakar rejält och flera gånger. När vi kommer hem till gården säger Trädgårdsmästarn; jag måste gå och fiska, den gädda ska jag ha. Jaja, säger jag, men glöm inte att ta med något att slå ihjäl den med *hehe*
-Jag tar ett vedträ.
T cyklar iväg med kastspö, vedträ och plastkasse i cykelväskan. Kommer hem efter 10-15 minuter med ett stort flin i ansiktet. Jag kan säga att jag blev rätt snopen när han halade upp en gädda på 10 kg!

Atle är inte så kaxig, svansen mellan benen och nosning på avstånd.


I vanliga fall fiskar han bara röding och öring. Men nu kunde han inte låta bli. Gäddan var full av mört och id.
Lite dåligt samvete fick T för gäddan tar småfisk och det är bra för vår sjö som har problem med algblomning. Att det blir algblomning har flera orsaker bl a att småfisken äter alla yngel/organismer som i sin tur tar hand om det som blir alger.


2 kommentarer:

Norra Vildans sa...

Hittade din blogg och läst, så trevligt! Testade den nyinköpta "konen" från Granngården och den gjorde det den skulle och det blev middag på altanen ikväll. Tittar nu ut och det är så dimmigt så det känns höstlikt, tur att det är maj månad./S

Annelie sa...

Ja, jag var själv ute till midnatt det var fuktigt ute som det brukar bli på hösten! Det blev ingen värmekon för mig får lägga slantarna på mer stängselpryttlar istället./A

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails