lördag 2 mars 2013

Mer Sri Lanka

Sri Lanka är så vackert, grönt och lummigt, varmt och fuktigt. soligt och skönt men vi fick också uppleva några riktiga åskoväder. Då blixtrar det och dånar hela tiden och regnet vräker ner. Här sitter min trädgårdsmästare och funderar över varför ingen lagar alla trasiga solstolar som står här och var på vår strand.

Trevliga ankor som håller rent och fint runt gården på Ice Bear Guest House.

Man ser tydliga spår av kolonialisterna i de gamla byggnader som fortfarande finns kvar. Här är vi på Ice Bear guesthouse i Negombo och äter en lätt lunch, de har även äkta gott kaffe. Det är inte lätt att få sig en sån kopp här i te-land. Lugnt och stämningsfullt att sitta i skuggan och slappa medan man hör dyningarna från havet i bakgrunden.

Common craw eller kråka helt enkelt. En mulen och regning eftermiddag vi stranden.

Mannen roade sig med lite egna utflykter.

Katamaran ut på havet, här en egen konstruktion som många fiskare använder sig av.

En dag åkte vi till huvudstaden Colombo, den är ett virrvarr av modernt, gammalt, kolonialt, buddistisk, muslimskt och katolskt. Här finns också stora univeristet med ungdomar som strövar runt med sina Ipads och mobiler i skuggan under de stora träden. Baksidan är ju så klart de fattiga kvarteren som är ren slum med plåtskjul i ett gytter av gränder. På bilden är vi och besöker ett att stadens äldsta buddistiska tempel, allt är stilla och fridfullt och samtidigt pågår aktiviteter i vartenda hörn. Turister, buddister och munkar i en salig blandning.

Förresten så bodde vi på ett trevligt och bra hotell. När vi bokade så var vi överens om att vi inte ville ha långt till flyget så vi valde Negombo och Golden Star Beach Hotel. Den staden med sina hotell är ofta utgånspunkt för turister som vill resa runt och upptäcka Sri Lanka. Det är nära till de stora sevärdheterna men flera timmars bilresa till de vackraste stränderna.

Man ska inte alltid tro på recensioner man läser på nätet, vi kollade upp vårt hotell innan vi bokade och blev lite fundersamma då det var en massa gnäll på allt möjligt.
Men förnöjsamma och vana att se glaset halvfullt istället för halvtomt så bokade vi.

Jag kan bara säga att vi hade jättefina rum, rent och städat varje dag, frukostbuffén var superbra och utöver det jag är van vid på sådana här resor, personalen trevlig och serviceinriktad om än några ungdomar hade svårt att förstå engelska eller kanske snarare var nya och rädda att ta egna initiativ.

Stranden var fin och städades dagligen av hotellets två trädgårdsmästare. Det enda som vi kan klaga på var alla solstolar som var trasiga som dom trots det ändå ställde fram med påföljd att de fick bära bort dom när någon ny turist upptäckte att de var obrukbara.

För oss som alltid har hammare, spik och skruv i närheten hemma var det helt obegripligt att ingen bara lagade dom, det hade tagit max någon timme att sätta fast några spjälor och skruva fast det som satt löst. När vi påtalade det så fick vi höra att han som hade det till sin uppgift hade semester.

Just sådana grejer är stor skillnad mot hur det är hemma. Här tar man ingen annans jobb eller så är det brist på management.

Här sitter syrran på vår plats nedanför baren, våra solstolar är hela med fräscha dynor för vi har en pigg trädgårdsmästare med oss som går ut tidigt på morgonen och ställer iordning våra solbäddar.
Här tillbringade vi de flesta dagar från klockan nio på morgonen till sena eftermiddagen, många timmar i skuggan för det var varmt men precis vad våra vinterbleka kroppar behövde.

Här ser man delar av hotellet från vår plats på stranden. Den första lördagen vi var här så var det en festbokning på hotellet för ett gäng killar. I Sverige hade det kanske varit en fotbollsklubb eller en svensexa men här vete tusan vad det var, roligt hade de iallafall. Dansade, åt, festade och söp sig redlöst berusade.
De höll till i en egen avdelning eller annex nere vid stranden, fördelen var att det här skedde mitt på dagen och inte på natten men vi var ändå tvugna att gå en lång promenad för att lugna ner kropparna efter all techno-disco-pop som pumpades ut i hög volym, gärna samma låt om och om igen. Men efter några pavor sprit så blev det lugnt och alla slussades in i bussar och åkte vidare.

På våra resor så ägnar vi oss inte åt shopping, det är vi ganska ointresserade av men ett besök på helt vanliga varuhus eller supermarkets som det heter det gör vi alltid. Här är vi på "ICA" i Negombo, här kan man köpa sig en egen kompost för gasproduktion.

Den fanns i tre olika storlekar, den här var störst. Det verkar vara en vanlig lösning och väldigt praktisk då all mat lagas på gasspisar.
När vi åkte runt i omgivningarna tänkte jag på det att det var få hundar och nästan inga katter som sprang runt bland husen (och stränderna). Det är renare och mindre skräp än i Indien, kan det här vara en förklaring?
En mini biogasanläggning för hushåll som går som tåget i värmen!