tisdag 7 december 2010

Vilka puddingar!


Jag har en gammal tavla som jag köpte på loppis när jag var 18 år. Den har hängt med genom åren (26 år!) och fått hänga på bästa platsen där jag bott för tillfället. Det är ett collage av "cigarettflickor", idolbilder innan det fanns "filmisar" . Flera av bilderna är av märket Cameo cigarettes och daterade från 1880-talet.


Känns som om jag lever i fel tid vad gäller kroppsideal iallafall, jag och flera av mina kompisar skulle ha varit riktiga puddingar på den här tiden, vilka kurvor! Det är dåtidens aktriser och varitéartister. En del bilder är väldigt snälla medan andra säkert var ganska vågade i slutet på 1800-talet.


Kanske det är bilder som skickats till Sverige från USA som spännande gåvor med brev hem eller så fanns Cameo-cigaretter att köpa i Skellefteå där jag köpte tavlan . Jag gillar den iallafall väldigt mycket och har bara låtit den vara som den är med kantstött ram och klumpigt fastlimmade bilder.


Handkolorerade bilder fastlimmade på en masoniteskiva, känns inte så väldigt vuxet. Kan vara en lillebror eller lillasyster som samlat alla cigarettflickor som ett collage. Googlade på några av namnen och det var "riktiga" skådespelare som var verksamma i USA före 1900.


Nu hänger den i salen hos oss. Man måste gå riktigt nära för att verkligen se alla fina bilder, kanske jag ska tänka ut en bättre placering så man ser den bättre. Jag har alltid varit noga med att den inte ska hänga i direkt solljus just för att behålla färgen på bilderna.
Vilken nostalgi, jag minns hur trädgårdsmästaren och jag rotade runt i secondhandbutiken/loppisen och hittade flera fina saker som vi köpte, kommer ihåg att jag tvekade för den kostade en del med dåtidens mått, det var 1984!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oj det var ett riktigt mästerverk ! Kul att se på alla bilder

Annelie sa...

Hej Malin vad roligt att du hittat hit, jag har följt din blogg att bra tag! Bilderna är jättefina och man upptäcker alltid nya detaljer.
/Annelie

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails