söndag 19 december 2010

Hemma med julstämning


Nu har den börjat infinna sig den här känslan att snart är det julhelg.

Idag har jag plockat fram "fultomten", en gammal gubbe som nu står på brickan vid järnspisen




Så var det hörnet julpiffat, hästen och fjällkossan fick lite sällskap.




I år har vi röda och rosa amaryllisar, den rosa är enormt fin, de röda är i knopp fortfarande.




Var ju förbi på trädgårdsmästarens företag och blev lite inspirerad, fick med mig hyacinter, kanelstänger, apelsinskivor och lite mossa. Knåpade ihop en plantering som får stå på bordet så länge.





Det blev en grupp med blommor på bordet, en julgrupp kan man kanske kalla det.




Atle ligger på soffan och slumrar, han har tidigare idag satt i sig en rå benbit från ett lamm.

Det var inte meningen att han skulle tugga i sig den. Blev ett fasligt hetsätande när han såg att matte närmade sig. Jag var bara rädd att han skulle kvävas, nu får vi se om det blir problem med matsmältningen för han svalde den nästan hel.





-Proppmätt, kanske ont i magen. Sugen på en köttbulle
som blev över efter middagen, nehej inte det?



På förmiddagen var jag förbi syrran och drack kaffe, kollade in hennes fina fågelbordsarrangemang. Hon har hängt upp en stor fröautomat och några mindre nöt- och talgbollshållare på ett vädringsställ, ni vet ett sådant där som man kan fälla ihop när det inte används. Så där satt vi i sköna soffan inne i värmen och tittde på småfåglarnas matbestyr, Domherrar, Pilfinkar, Gråsiska och vanliga Talgoxar åt frenetiskt av skogsfågelblandningen.


Jag fick med mig en pepparkaksdeg som hon inte hade hunnit baka ut. Vilken tur att hon sparat den för jag har inte haft lust att göra egen deg i år. Det luktar ju så gott, riktig juldoft varma pepparkakor, nu har äntligen lite julstämning infunnit sig hemma hos oss.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails