tisdag 14 december 2010

Höga elpriser


Vi har ytjordvärme nedgrävd i åkern bakom huset, den installerade vi när vi renoverade huset, pumpen/pannan är från 1998 så den börjar vara antik i de här sammanhangen.
Vi var överens om att i vårt gamla otäta hus behövdes ett kostnadseffektivt uppvärmningssytem. Vi eldar med ved i våra spisar för trivselfaktorn men nu på senare år är det helt nödvändiga värmekällor för att hålla elräkningen på så låg nivå det går. Tillskottsvärmen (elpatron) igång och stödvärmer när temperaturen kryper ned mot -17 ute.

Från att ha kapat ved till myseldning så har det nu blivit ett måste.
Det var för att slippa det som vi installerade jordvärme istället för vedpanna, varken jag eller T har tid att stå vid kapen hela vårvintern och ta hand om x antal kubik långved (tyckte vi då). Men för oss så är ju veden gratis så arbetsinsatsen får vi bara tugga i oss och i ärlighetens namn så har jag sluppit det jobbet, Olof brukar hjälpa till.
Avregleringen är ett fiasko, kommer någon ihåg när elen låg på 23 öre? Det känns väldigt länge sedan men är faktiskt i modern tid någon gång i början på 90-talet.



Nåja, från att ifjol varit lite wild och testat spotpris under vinter, vilket inte var kul när räkningen damp ned i februari, har vi i år låst avtalet på 52 öre och det kan jag säga känns väldigt bra nu när kylan ligger som ett lock över hela Norrbotten (-29 imorse).

Hur som helst så lever jag med en elfachist. En sån där som jagar onödiga kilowatt och släcker lampor hela tiden, trots att vi kör med Led och "lågenergi" nästan överallt. Jag håller med om att man inte behöver lysa upp rum som man inte är i eller ha en massa fasadbelysningar utomhus men en trivsam liten lampa eller elljusstake i fönstret måste man få ha eller som på bilden, i växthuset där jag hänger upp två ljuskransar varje advent.
De lyser så välkomnande när man går ut tidigt på morgonen och när man kommer hem på kvällen. Men inte nu längre, vi har nämligen en liten tomte som smyger och släcker dom också hela tiden. Jag har resignerat och förhandlat fram att de iallafall ska lysa under helgerna när vi är hemma på gården lite mer. Det har tydligen tomten accepterat för så har det fått bli, vardag mörkt och helg ljus.
Förresten så hade tomten missat att elen i tjejernas hage var på trots att de går inne nu och vänslas med Harald hela dagarna. Lika bra att han aldrig får veta, en tvärilsk tomte vill man inte ha på gården, jag bara drog ur kontakten tyst och stilla...

5 kommentarer:

Marianne sa...

Äsch, dra in gröten! Tomten får väl stiga upp i ottan och tända. Det ÄR fint när det lyser i växthuset... Förstår att det fina varma gör det lite lättare att ta itu med utomhussysslorna i mörker och kyla.

Annelie sa...

Bra idé, jag ska hota med det!

Mien sa...

Hejsan Annelie!
Jättefint med kransarna i växthuset! Jag har också en tomte här som håller på och släcker hela tiden. Lite ljus måste man väl kunna få ha nu när det är så mörkt och trist. Jag går typ aldrig till frissan eller kostar på mig nåt annat så jag tycker att jag kan få unna mig elljus, ett nytt skrivbord, etymologiska ordbok för 2000 kr och lite annat nu till jul.
Mien

BOS sa...

Våran jordvärmepump var åxå från -98. Var, den gav upp för 3v sedan och den räkningen blev dyrare än elräkningen Nu har vi en ny och även installerat ett konvektorelement på övervåningen. Där var bara el element tidigare.

Annelie sa...

Mien: Jasså, tomten hinner ned till er också!Håller med om att man ska få unna sig, det är så mörkt och då är väl det minsta man kan begära lite ljuspunkter här och där.

BOS: AJAJAJ det känns illavarslande, vill ju inte att den kraschar nu mitt i vintern, men då har ni en med bättre effekt som kanske kompenserar investeringen lite...på sikt.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails