torsdag 26 december 2013

Julfint med ny halm

Det går åt mycket halm under stallperioden eftersom de vistas inne många timmar under dygnet särskilt om det är snöoväder ute eller som den här julhelgen då det faktiskt har regnat och snöat om vart annat.
Svarta Frökenfröken som jag lät bli att klippa för jag hade tänkt slakta henne den här hösten. Nu har vi inte fått till någon tid med vår eminente slaktare så hon går kvar en säsong till. Anledningen till att vi tänkte ta bort henne är att hon alltid stöter bort lammen utom det förstfödda.

Trädgårdsmästaren har lovat att hjälpa till med flasklammen som garanterat blir efter den här ståtliga, snälla men knäppa tackan så därför går hon här och sorterar i halmen, högst ovetande om mina svekfulla planer :-)

Kvällsmålet ger vi oftast inne, mest av bekvämlighet för oss själva, det är mörkt och besvärligt att dra fram hökärran i djupsnön ut i hagen. Sedan gillar inte får mörker, de blir skvättiga och på sin vakt mot främmande ljud och misstänkta rörelser.

Vi har satt upp en extra matplats på en grind där ungtackorna som är låga i rang alltid kan få äta i lugn och ro. Det är trångt vid foderbordet i stallet och de små skuffas hit och dit av de äldre.

När jag är här i stallet och pysslar, som den här kvällen då jag lagt in ett tjockt lager med ny torr kornhalm, brukar jag vända stora korgen (som jag bär in halmen i) upp och ner och bara sitta still mitt i boxen och lyssna på deras mumsande och sökande efter kvarglömda agnar och grässtrån.

En och annan kommer fram mellan varven och ska ha lite massage och kli på bogen och bakom öronen samtidigt som de kollar om jag har gömt något ätbart i jackan eller byxorna. Oftast sitter jag här väldigt länge och bara låter pulsen gå ner, det är väldigt avstressande och trevligt att umgås med tackor! Slutar ofta med att mannen sticker in huvudet och frågar om jag lever eftersom det blev så tyst och stilla.

Den här julhelgen har de fått extra mycket halm att pyssla med då vädret varit blött och blaskigt och de helst håller sig inomhus, även får behöver något att göra mellan fodergivorna. Sedan har vi utfodrat som vanligt men gett lite extra gott på toppen som äppelbitar, potatisskal och salladsrester. Alltid uppskattat med sötsaker mitt i vinterfodret, även djuren ska få del av julhelgens gosaker!

1 kommentar:

Fru Purjo sa...

Era djur har det så himla fint. Blir gladlycklig av att se dina fina bilder på fåren och läsa inlägg om dem.

Sen känner jag igen mig i det där med att bli kvar med djuren tills maken undrar vart man tog vägen....men hos oss är det hönsen som är sällskapet :)

God fortsättning på det nya året :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails