torsdag 19 december 2013

Lugnet innan stormen.

Sitter vid stammisbordet och tar mig en påtår, det är torsdag förmiddag och lugnt innan lunchen drar igång så jag hinner med både kaffe och bläddra igenom tidningen.

Dagen är förberedd och lunchen färdiglagad, vi har endast några kunder som äter varm toast med sallad.

Imorgon fredag kommer vi ha en aning mer att göra vid den här tiden, det är en av de mest hektiska dagarna på året. Löningsdagen innan julafton.

Hur man än förbereder sig så ska det sedan servas och fixas med mat, sallader, fika och kaffe av alla de slag så det är alltid stressigt att hinna med alla. En del kunder är trötta och hungriga och vill bara snabbt få sin kaffe och smörgås innan de drar vidare medan andra sitter lite längre och prickar av inköpslistor eller surrar med kompisar.

Men som sagt vi har fyllt på i frysar, kylar och lilla baren så vi har mat och dryck för de flestas önskemål. Allt från afternoon tea till irish coffee!

Lunchen kommer vi antagligen att servera lite längre då hela dagen blir utdragen med många kunder som kommer och går.

Det blir till att börja lite tidigare imorgon för att förbereda extra av allt, helt förklarligt så går det åt stora mängder av både fikabröd och annat den här dagen. Idag torsdag kan jag summera som en lugn dag innan stormen.  Nu är det julhandel som gäller hela helgen innan merparten av svenska folket och bodensarna kan varva ner och ta julhelg (gäller förstås inte alla men väldigt många skulle jag tro).

Ha en fin fredag alla, min spenderar jag här bland kakor, mat och gäster på Hanssons!

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails