söndag 8 december 2013

Hur ska vi ha det med grisarna egentligen?

Idag andra advent, det är gnistrande vackert och minus 24 grader ute. Ledig helg för mig så vi tar det lugnt här hemma. Jag har plockat fram finaste kudden som mamma broderat, med mönster från Brunflo socken i Jämtland. Vi syskon har var sin med olika mönster och färgställningar.

Just nu diskuterar vi att skaffa egen gris. Vi har tidigare haft egna hushållsgrisar som vi fött upp och slaktat sent på hösten. Det blir gott och man vet garanterat hur de grisarna haft det. Jag måste säga att veckans rapportering från något/några gödgrisstallar som aktivisterna Djurens rätt släppte (som en bomb lagom till skinkans största försäljningstid på året) sitter som en sorglig och äckelmagad blöt filt över hela mitt medvetande om vad vi människor är kapabla till.

Min första tanke var protektionistiskt att detta kan inte vara filmat i Sverige med tanke på all granskning grisbönderna fått utstå de senaste åren. Men så är ju inte fallet.
Även om det är bilder från 10-15 olika gårdar där de valt ut olika scener och klippt ihop så är det helt bedrövligt, då får LRF och Sveriges grisproducenter säga vad de vill. Den breda allmänheten ser vad vi alla ser på bilderna och dom talar sitt tydliga språk.

Själva har vi redan köpt vår julskinka som är producerad på en lokal gård som jag följer via fb. Där kan jag följa och se vad som händer från grisning till uppfödning. Det var ett enkelt val när jag sedan hittade deras skinka i kyldisken på ICA, lite dyrare men ändå så billigt jämfört med annat som vi lägger pengar på.
Men tanken på egen gris kvarstår för hur ska vi ha det med de svenska grisarna egentligen? Billigt kött är ju på bekostnad av något/någon det begriper väl alla normala människor som har något innanför pannbenet.

Nu när trädgårdsmästaren inte har sin handelsträdgård längre så måste han ju köpa hyacinter som vanligt folk. Just de här är av en händelse inhandlade på annat ställe.
Annars så stöttar vi självklart tjejerna som tagit över trädgården och gör våra inköp hos dom, det har fallit sig så att han ska hjälpa dom under julen med alla planteringar.
Att gästspela som anställd på sitt gamla företag tycker han bara är kul för i ärlighetens namn så har han ju lite jobbabstinens samtidigt som han tycker det är skönt.

Gott kaffe hemma idag. Tänkte baka pepparkakor och sedan besöka julmarknaden uppe i byn så vi får oss några snygga enriskransar till dörren och nybakad rieska. Julgran var trädgårdsmästaren och köpte på marknaden igår så den står vid farstun och väntar på att få komma in.
Ha en fin andra advent allihopa!

4 kommentarer:

Albin sa...

Vi slaktade våra första grisar nyss. När jag räknar ihop kostnaderna för grisarna blir det nästan billigare att köpa konventionellt fläskkött i butiken än vårt hemmaproducerade - trots att jag inte räknat något arbete, inte några anläggningskostnader och köpt foder direkt av producenten. Något är sjukt.

Annelie sa...

Ja visst är det tokigt! Men det är skönt att veta hur ens egna djur har haft det. Sedan blir det liksom inget slentrian-tillagat av det köttet utan mer högtidligt på något vis.
Du kan ju göra en prisjämförelse ifall du sålt grisarna till slakteriet, då hade du fått 14kr/kg (om du hade kontrakt här i Norrbotten). Det är inte lätt att räkna hem även om man producerar flera hundra grisar per år...

Livet på Nedergård sa...

Vi har också funderat på egen gris, men jag kom till att de ska ha hutlöst mycket mat per dag och kom fort till att grisen skulle äta oss ur huset. Hur är det egentligen, ni som vet?

Annelie sa...

Ja, det kan nog stämma. Jag ger ju matrester från mitt café. Det blir mycket bröd, potatis och grönsaker. Eftersom det är ett bök med att koka maten så hoppar jag över köttrester och ger det övriga naturellt. Sedan räcker inte det till ändå så vi har både gett spannmål och färdigfoder (särskilt på slutet då det väger uppåt 90kg). Men det blir fint markberett och nästan inga brännässlor kvar där de gått fram. Sedan är det väldigt kloka och sociala djur. Jag var inte hemma när vi slaktade dom till skillnad mot lammen som jag klarar av att själv langa fram till slaktmasken.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails