torsdag 5 december 2013

Lamino i ny merino!

Äntligen har jag och min syster klätt om våra Laminofåtöljer. När jag var på studiebesök på garverierna i Tranås för något år sedan så passade jag på att köpa ny klädslar. Skinnen låg i prydliga högar färgsorterade i vitt, grått, brunt och svart, jag frågade om jag kunde köpa på plats och det gick bra. Efter lite sorterande och travande av Merino-fällar fram och tillbaka hittade jag lämpliga skinn till fyra stolar och två pallar. Det tog lite tid att hitta skinn med samma nyans, struktur och lock men jag lyckades ganska bra, våra stolar ska ju inte stå bredvid varandra.

Men sedan jag kom hem har dom bara legat och väntat på vår inspiration som minst sagt lyst med sin frånvaro. Tillslut bokade vi bara en söndag när det skulle göras.

På bilden har vi dragit av en gammal klädsel från stommen, skinnet är lite sprött men oväntat hållbart med tanke på att det är över 30 år gammalt

Efter att vi pillat bort alla klammer och skrapat bort limrester så var det bara att passa in klädseln och limma fast.

Med hjälp av klämmor höll vi skinnet i läge så det sedan hamnade rätt när vi rullade ut det på limmet. Man limmar både stolens väv och mockasidan, sedan ska det torka innan man monterar fast skinnet. Det griper fast på en gång så det gäller att ha koll på stadkanterna.

Här är det lite pyssel med att frisera skinnet för att slutligen limma fast det på kanterna innan man häftar fast det med häftpistol. När man sedan skruvar tillbaka skenan som täcker kanten och ger det snygga avslutet så är det klart, bara att montera fast i själva underredet med armstöden. Det var verkligen mycket enklare än vi trodde. Så efter den första stolen, som tog några timmar eftersom vi var så noga, så bestämde vi oss för att göra resten en annan dag.


Gammal nedsutten klädsel till vänster och ny fluffig till höger. Det var faktisk plättlätt men bra att vara två när skinnet ska riktas och strykas fast, det behövdes fyra händer just då.


Resterande stolar och pallar gjorde vi mer på löpande band, mest jobb är det med att ta bort den gamla klädseln, dammigt och skitigt med häftklammer som fastnar eller går av.

Rikta och passa in, limma och låt torka och sedan stryka fast på exakt rätt ställe. Kolla Nils i bakgrunden som precis ska krypa ner i en prasslig påse, han älskar kassar av papp men en i plast från det stora varuhuset kan också duga som krypin.

Stifta fast kanterna med häftpistolen.

Pallarna var ännu enklare, vi limmade inte fast skinnen på dom. Det ska nog räcka med att skinnet sitter stiftat på undersidan.

Mina fåtöljer köpte jag för 27 år sedan så jag räknar med att aldrig mer behöva klä om dom. Om man ser till priset på dessa kvalitetsmöbler så har dom betalat sig genom åren, sedan kom jag över nya klädslar till ett rimligt pris också, det kostar förstås mer om tapetserarverkstan både ska göra jobbet och köpa hem skinnen men på det hela taget så är det aldrig fel att satsa på tidlösa kvalitetsmöbler.

Finns kanske en nackdel, man kan ju bli less på dom och vilja ha något annat. Då är det tur att dom är nätta och lätta att flytta runt så man kan ställa undan dom ett tag.

Som nya blev dom i alla fall... och sköna att sitta i, fluffiga och mjuka. Måste säga att jag var en klok 20-åring som prioriterade att köpa ett par fåtöljer för en redan då ansenlig summa.
Är faktisk tveksam om jag skulle lägga pengarna på dessa idag, det skulle antagligen bli någon behövlig investering till fåren och gården istället!

Nu sneglar jag på våra "äkta" ikeasoffor som skulle behöva lite nytt tyg Tvättbara klädslar är jättebra men de står inte emot klösande katter hur länge som helst.

5 kommentarer:

Kerstin sa...

Fantastiskt vad stolarna blev fina! Jag önskar jag hade varit lika klok som 20-åring då jag funderade på en Lamino men tyckte då att den var för dyr.

Annelie sa...

Ja eller hur, ibland gör man sina prioriteringar, försöker komma ihåg hur jag tänkte som 20 åring...för nog sved det i plånboken, jag tog ett medlemslån i bank för att ha råd :-)

Unknown sa...

Hej! Så fina de blev! Har själv en likadan fåtölj som jag tänkte klä om..funderar på ett par saker..vad använde ni för lim? Och ska det alltså torka innan man fäster skinnet mot stolen?

Unknown sa...

Så fint resultat! Jag har fått mal i min stol och stora hårlösa fläckar lyser från den. Har försökt få bort skinnet från väven och det sitter som berg. Har ni något tips hur man löser upp limmet? hälsn Ebba Salen

Unknown sa...

Så fint resultat! Jag har fått mal i min stol och stora hårlösa fläckar lyser från den. Har försökt få bort skinnet från väven och det sitter som berg. Har ni något tips hur man löser upp limmet? hälsn Ebba Salen

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails