söndag 15 maj 2011

Veterinärbesök

Jag ringde till Distriksveterinären på fredagmorgon. Det stora lammet "kalven" har fortsatt med sin rosslande och snabba andhämtning, han orkar inte göra så mycket mer än äta och sova fast han borde vara pigg och hoppa runt med de andra små.

På eftermiddagen kom Björn med sin röda bil och kompisen Knall.





Atle han blir helt till sig när vi får gäster på gården och är det en hund med i hans eget format så tycker han det är väldigt trevlig.






Stigge, vårt flasklamm, han är och kollar till sjuklingen som fortfarande är i box med tackan Sally.






Ordinationen blev antibiotika i fem dagar och smärtstillande/febernedsättande som räcker i tre dagar innan vi måste fylla på med en till spruta. Om han inte blir bra efter 7 dagar så kan han ha ett medfött fel i i lungorna.

Trädgårdsmästaren tycker att jag är helt vansinning som lägger ut veterinärkostnad på ett litet lamm men jag vill veta vad som är fel så jag tar det från mitt "nöjeskonto".




Björn hade kurs med mig hur man ger en intramuskulär injektion på ett litet lamm. Här visar han var i triceps, man håller handen under och runt armbågen och trycker lite uppåt så hittar man den mjuka tricepsbullen lättare.


Eller i låret mellan höften och knät, det var svårare att hitta rätt så första sprutan satte jag fram. En gågn om dagen 5 dagar framöver så ska jag ge honom Penovet. Hoppas det hjälper han är riktigt fin den här stora killen.



Alla andra mår bra. Äter, sover och busar. I lammkammaren har dom fint hö, pellets och lösmineral att pyssla med. Vatten har jag inte ställt in där för det blir bara blött och meckigt, de har liksom inget bordskick utan kliver runt med sina små klövar i allting.



Sista utryckningen idag så Björn hade inte bråttom. Vi drack kaffe och pratade om djur i allmänhet och får i synnerhet plus hur det kommer sig att en skåning sedan två år bor, jobbar och trivs väldigt bra i Norrbotten. Bra jobb, billigt boende, satsande bönder och trevliga människor, blev Björns summering.

-Men de långa, mörka och kalla vintrarna då undrar jag?
-Vi trivs väldigt bra min sambo och jag, vintern har inte varit något problem för oss. När det gäller jobbet så kan du tänka dig en mjölkbonde i södra sverige, där är det nästan aldrig förberett för riktig kyla, redan vid -10 grader kan det bli problem och svårt att jobba. Men här uppe finns resurser och anläggningarna, både gamla och nya, är anpassade för extrem kyla. Vi trivs väldigt bra!

6 kommentarer:

Linda Färnevik sa...

Låter som om ni har en bra veterinär! Här är de rätt värdelösa tycker jag, vet inte vad som är fram och bak på ett får, i princip. =(

Vi hade en lammunge med ledinflammation i fjol och fick också penovet, men jag sprutade i halsmuskeln precis som jag gör på vuxna djur. Fungerade det också.

Hoppas er lammunge blir frisk iaf!

Annelie sa...

Hej Linda! Vi har engagerade veterinärer här i Norrbotten, långa avstånd men de kommer bara man ringer. Det går bra att ge spruta när man väl provat, att jag ger den i överarm eller lår är för att lamm och kalvar använder sin hals så mycket när de diar. Det är veterinär Björn som tipsat mig om det (visar väl vilken omtänksam vet. han är!)

Josefin sa...

Ja, Björn ska vi vara rädd om! Han räddade en av våra baggar i fjol som fått urinsten. Baggen lever än och de tackor han betäckt i vinter har alla lammat!
Och faktiskt är det ju så att ringer vi aldrig veterinärerna så kan de ju heller inte bli bra på får. Bra Annelie! :)

Norra Vildans sa...

Hej!
Har inte hunnit vara förbi och gratta till de små liven ännu. Hörde av den cyklande trädgårdsmästaren när lammen hade börjat komma. Tittar förbi framöver!/S

Annelie sa...

Josefin; så sant, nu känns det genast bättre att jag tog kostnaden för ett veterinärbesök särskilt som det fungerade. Han är pigg och skuttar runt med de andra.

Sussi; Ja det tycker jag verkligen du ska göra!

Therese på Granne med Pellgårn sa...

Så bra att det gick bra:)
Alltid lika trist när djuren mår dåligt. Det är dyrt med veterinär men värt det när man vet att djuren inte behöver lida. Björn har varit här också, ifjol och jag håller med. Han verkade verkligen bry sig om djuren. Rätt man på rätt plats:)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails