tisdag 17 maj 2011

Liten blir stor

Stigge äter kvällsmålet, fort går det både att tömma flaska och tiden mellan litet och stort lamm. Nyss var han en klen liten kille som låg på sjukbädden i badrummet under varma filtar.




Han ser rätt liten ut här också men vinkeln på bilden blev lite skruvad och så är den fotad före helgen, det händer mycket på några dagar i fårhuset. I morse så hängde jag upp lammbaren i kammaren, tänkte att det får vara nog med nappflaska nu. Mysigt att nappa men han blir så beroende av mig och det vill jag inte.


Jag gav honom en halv ljummen nappflaska så han inte skulle vara vrålhungrig när jag skulle lära honom att suga på "baren" istället. Gjorde några försök med att vinkla hinken och hjälpa till att mjölka nappen som är mycket fastare än den på flaskan. Gick ifrån ett tag och nästa gång jag visade hur han skulle göra så gick det bättre. Upprepade proceduren två gånger med några minuters mellanrum . Sedan så förstod han, -här måste man ta i lite mer om det ska bli nån mat.


Vad skönt, nu kan jag fylla på lammbaren morgon och kväll resten fixar han själv!

1 kommentar:

Josefin sa...

I år tycker jag inte alls det är mysigt med flasklamm. Det första är en androgynt tacklamm som jag kallar Love (bara för att det ska vara könsneutralt!). Hon har till sist fattat hur man suger men har varit rosslig så jag var ett tag lur på att hon inte svalde i ordning. Det andra, ett bagglamm, kallar jag Fotbollen. I honom finns det ingen botten... Och han hoppar hysteriskt på mig fastän han fått mer än dagsransonen. Och sist har vi ett till bagglamm, Ferdinand. En filosof som vill äta i sin egen takt... Och dessa tre försöker jag nu ge i lammbaren. Jag brukar ha stort tålamod men... ett djupt andetag till!! ;)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails