söndag 8 maj 2011

Lördagkväll på Höjden

Lördag med finväder, trädgårdsmästaren jobbar varje helg nu fram till midsommar. Han har 7 dagarsvecka hela tiden och långa dagar blir det. Men lördagar så är han hemma klockan 16.00 så jag fixade middag och sedan tog vi efterrätten ute i växthuset. Efterrätten blev några huttar "flaggpuncsh", en helt klart underskattad dryck, så gott!


Så provade vi den första egenodlade gurkan, fast och god. Den har han odlat på jobbet för vi har ingen värme i vårt växthus. Allt vi odlar förvaras hos trädgårdsmästern på han företag och sedan tar vi hem när den riktiga värmen kommer, ni vet järnnätter och annat sådant som kan ställa till det bland odlingarna. Det är nog med att ha stora trädgårdens drivhus och odlingsbänkar att oroa sig för så här innan sommarvärmen kommer.



Så har vi satt upp en ny holk till Knipan nere vid sjön. Gäddan leker i sjön och Tärnorna skriker också har Kråkan byggt ett bo några tallar bort från där vi står. Jag hann fundera på var vi ska bygga bryggan som vi pratat om i flera år, det kommer bli jättefint, lite svårtillgängligt kanske för jag tänkte ha baggarna här i sommar. Får nog stängsla en korridor som man kan ta sig genom utan att bli jagad.



Lotta är placerad i lammningsbox, hon är enorm, blir lite matt när jag tänker på hur många lamm som den magen kan rymma, kanske fyra? Hon fick egen kupé eftersom smålammen vi släpp lös använder henne som "klättersten" och hon såg inte ut att uppskatta deras hopp och skutt uppe på ryggen.



Här ligger hennes dotter Kajsa som föddes ifjol och pustar med sin lilla mage. Senare efter kvällsmålet så började hon krafsa och bädda. Jag bestämde mig för att låta henne vara och titta till henne efter tre timmar eftersom hon säkert bara bar på ett lamm så liten som hon var.

Efter 2,5 timmar kunde jag inte hålla mig måste få kika lite det kan ju vara något galet också.

Häpp, där stod två fina pyttelamm, miniatyrer så jävla söta, ursäkta svordomen!


Så jag greppade lammen och backade in i lamningsboxen med hela familjen. Här har de precis kommit till ro under värmelampan. Blev några vändor ut i stallet under kvällen för att titta till den lilla familjen. Lilla Kajsa hon sköter om de två så bra, som det ska vara.

Ibland är lammen svaga och tackan medtagen, då kan det behövas lite hjälp med att hitta spenarna och bli varm och torr, man vill ju inte mista ett lamm om det går att förhindra.
Kollade så efterbörden lossnade innan jag ströade och gav vatten och mat så det fanns för hela natten. En fin avslutning på lördagskvällen!






Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails