lördag 7 maj 2011

2 x trillingar

I onsdags så satte två tackor igång och lammade samtidigt på eftermiddagen. Jag kom hem tidigt och gick ut för att kolla läget eftersom dottern precis ringde och undrade om jag behövde någon hjälp. Båda två vandrade omkring krafsandes i halmen. Inom en timme så låg båda och lammade.



Samtidigt och trillingar båda två! Här är Greta (som fick fyrlingar i fjol) med sina tre småttingar, bara en timme efter det att sista lammet fötts. De var pigga och hungriga alla tre!
Krävs lite logistik för att alla ska få i sig mat. Greta är en väldigt duktig mamma, ifjol så hade hon problem med lamningen men i år så gick det väldigt bra eller som syrran sa; vi vet ju att hon är en sådan som tar tid på sig, sista lammet kom efter fem timmar!





Alva fick också tre men den första dog efter några minuter, försökte gnugga igång lammet och blåsa lite luft i lungorna men det gick inte. Tåkigt speciellt som det var ett fint vitt tacklamm.



Nummer två blev den här svarta killen som är stor som ett tiodagarslamm, jag ska väga honom imorgon så får vi se. Skulle tro att han vägde 7 kg när han föddes. Kom med bakbenen först så vi fick hjälpa till jag och dottern. Jag ville inte chansa och se om hon skulle klara det själv med tanke på den första som dog och tur var väl det med tanke på vilken bamse han var.



Stor, stadig och matfrisk. Brorsan som ligger bakom var betydligt mindre, han har haft lite knas med magen men nu är han bra igen.





Följeslagare just nu, balsnören, måttet med Tokosel och mina sköna arbetshandskar. Balsnören är bra till mycket, binda fast grindar och sånt. Praktiskt att ha en tändare till hansds om man snabbt måste få upp knuten sedan, det brukar annars inte vara det lättaste. Tokolsel är selen som jag ger en nypa av till alla nyfödda lamm, inte direkt jag brukar vänta tills de diat rejält med råmjölk innan jag pillar in en nypa i munnen deras.






Lammningsboxarna står längs med gamla foderbordet som vi använder som gång. Därifrån är det lätt att komma åt att fodra och ge vatten i hinkarna.
Här står Lillis och kollar på sina lamm Sparris och Stigge som ligger och vilar. Nu är det lammrace i stallet igen!









Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails