måndag 23 maj 2011

Prova på hur elen känns och örtmedicin

I söndags fick alla komma ut. På morgonen städade jag färdigt utanför fårens stalldörr, krattade ihop all gammal halm och vinterspillning


Satte upp stolpar till en mindre "provapåhage" och drog trådar, kollade att elen verkligen gav full pott på stängselmätaren innan jag släppte ut alla. Passade på när våra kompisar var här så vi kunde stå utanför hagen på olika ställen ifall någon skulle få för sig att springa igenom.



Tackorna vet vad som gäller men inte de små, en efter en är de fram till stängslet och känner på trådarna. "Knäpp" säger det och ett litet lamm studsar förskräckt bakåt på alla fyra, aldrig mera röra den hemska eltråden. Jag tror att nästan alla fjorton var fram och provade. Så vår lilla övningshage har snart gjort sitt, då är det välkomstbete som gäller.



Helgen har gått snabbt, mycket har jag hunnit med här hemma. Rensat färdigt i landet, fått ut baggarna på sitt "välkomstbete" så att magarna hinner vänja sig vid gröngräset, städat och tvätta hemma, planterat lite blommor, skottat bort gödsel från stallbacken och fyllt gödsel i odlingsbäddarna. Vi har kvar att reparera stängsel, byta isolatorer och några stolpar som snön knäckt men det vill jag gärna ha hjälp med.

Dottern kom hem från Umeå där hon varit på Kulturnatt med några band från Boden, hon är ju en av de som arrangerar Kultrunatten vi har här i Boden i september, ett utbyte mellan Boden och Umeå är visst tanken. Här står hon och rör i grytorna medans hennes pappa har någon föreläsning för henne (som hon inte behöver just då, det ser på hennes min).





Under söndagen så blev det fint väder igen, lite blåsigt men sol, då passade jag på att städa i växthuset. Spola alla fönster och golv med vattenslangen, fukta igenom odlingsbänkarna och ge virankorna rejält med vatten.



Vatten i växthus luktar gott, terrakottakrukor, grus och jord. Hela grejen med fuktigt växthus är liv, så härligt.




Vinterdammiga möbler fick sig en omgång också. De här apoteksglasen från Kina sålde jag en gång i tiden när jag hade lite inredningsgrejer på mitt kafé. De har fått hänga med genom åren, minns när jag och syrran var i New York för några år sedan och vi tittade in på ett alternativt apotek i Chinatown där hyllorna var proppade med sådana här stora glaskrukor fulla med örter, rötter, ormskinn, benbitar och annat mystiskt. Alla kunder fick sin ordination av en kinesisk medicinman och gick därifrån med sin "örtmedicin" inslagen i ett stort papperspaket, det såg verkligen gammeldags och naturligt ut.

2 kommentarer:

Norrfrids Eija sa...

Hejsan!
Blev nyfiken och tittade in här hos dig, och blev kvar en bra stund! Mycket intressant läsning här för en med lika intressen. Klövsjöfår är fina o trevliga, men knappast lika produktiva som dina finull, läste att ni fick flera trillingar! Grattis!
Eija

Annelie sa...

Tack Eija, jag har en del att läsa om på din blogg också...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails