söndag 20 mars 2011

Whiskyprovning


Lördagkväll hos Palle och Monika, vi samlas för årets första provning med gänget. Det är 2,5 cl i varje glas x 6 det blir 15 cl. Man behöver inte dricka upp allt men det glömmer man bort efter två glas!

Det är bra om man har tagit en smörgås innan så man har lite mat i magen (vi äter efter provningen). Kan bli ganska på lyset helt enkelt. Jag hade jobbat på dagen och lördagar blir intensiva utan lunchpaus så jag är ganska hungrig när jag kommer hem efter jobbet. Trädgårdsmästaren tycker det är konstigt att jag som jobbar med mat ska ha så svårt att få i mig något under en arbetadag, det är bara så att ibland hinns det inte med men kaffe blir det alltid ett antal koppar av.



Först whisky och sedan god mat och prat! Kolla, här är det sned bild, jag är redan påverkad?! Det som inte syns är att jag backade in i vardagsrumsbordet och välte lite vinglas med baken när jag skulle ta den här usla bilden, ingen bra prognos för kvällen har precis börjat och jag har bara sippat på välkomstdrinken...




Här är det Palle Ulla-Karin och närmast Janne S som läser på om de olika sorterna vi har hällt upp i glasen. Förstå att man kan bli berusad? Sex glas till var och en med dessa sorter:

Matisse 19 year singel malt

Balveine 14 year Golden Cask (köpte vi i Qatar, mycket god)

Bladnoch Connoisseurs choice (den var bäst tyckte jag)

Aberfeldy 12 year

Laphroaig 18 year (gillade jag också,väldigt rökig)

Sista var en luring som vi fick gissa, Janne hade blandat sprit med essens, det var bara trädgårdsmästarn som knäckte den nöten, men vi var alla överens om att den var intetsägande och ...hmm konstig innan vi fick reda på lurendrejeriet.

Vi provar bara singelmalt förstås inga blended.






Stilstudie, Tomas känner på doften och Trädårdsmästaren han tar en klunk. Monika och Anita har redan smakat av och väntar på fler kommentarer. När man provar whisky dricker man genom att låta vätskan rinna ned på sidorna av tungan innan man sväljer, då får man fram alla fina smaker som vanilj, gräddkola, blomdoft, mango, kanel och torv mm.




Efter provningen så bjöd Monika och Pallethailänsk mat, det var vårrullar, fisksoppa, kycklinggryta och köttgryta kryddigt och gott. Efterrätten var marängsviss, passade bra efter alla flytande och matiga starkvaror. Avslutade kvällen i tid så att säga så har varit pigga och utvilade idag.

Jag blev väckt kl 6.00 av trädgårdsmästaren som meddelade att det är -17 ute kanske baggarna vill ha mat?
De är ju snaggade och ligger ute i ladan så det är inte så varmt i deras box. På med kläderna och ut och fodra. Hungriga killar med genomfrusen vattenhink väntade på mig. Inne i stallet hos tackorna var det lugnt alla låg och sov och temperaturen var +3. Dom fick också ha sitt morgonmål. Sedan kröp jag ned i sängen igen och tog en rejäl sovmorgon, det behövdes.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails