onsdag 16 mars 2011

En del är tjocka andra är smala och några är små


Det är åtta tackor hos oss, fem av dem är på tjocken det kan jag se men ungtackorna är luriga. Jag tror att en av dem, den svarta Fröken-fröken, kan ha lamm i magen men de andra två är väldigt små och slanka. Det blir nog tydligare imorgon för då ska alla klippas, baggarna också.
Greta som fick fyrlingar ifjol hon är stor igen blir minst tre lamm. De andra känns lite lagom runda, Lotta har stora putande sadelväskor men är så kvick i vändningarna, magen är inte så besvärlig ännu


Jag har bara en tackgrupp så det blir alltid konkurrens om maten. Det vanliga är att dela upp tackorna efter ålder eller antal foster så de får rätt förutsättningar just vad gäller mat/utfodring dvs dela dem i olika flockar och boxar. Det har vi inte gjort hos oss, flocken är så liten och så kan alla gå ut på dagarna, det skulle inte gå om vi delade upp dom.

De har gott om plats vid foderbordet men de äldre tackorna är ena hejare på att snabbt tugga i sig allt. De tre årslammen pysslar på och sorterar mycket mer, liksom vrider och vänder på stråna innan de bestämmer sig för att äta.

Storleksskillnaden var inte så tydlig ifjol som i år antagligen för att tackorna nu med sina 3 år är fullvuxna och då ser årslammen väldigt små och "pyreliga" ut.
Första lammet borde komma runt den 20:e april. Jag har precis avslutat första doseringen med selen och börjat ge lite kraftfoder, betfor har de fått smaka sedan någon vecka tillbaka.
Nedräkning har liksom börjat och nu hoppas jag på problemfria sista veckor, inga sjuka tackor tack!

Slår mig precis att man lever i sin egen värld men så plötsligt blir man brutalt påmind när man slår på radion eller kollar nyheterna. Vilket banalt och enkelt liv man har jämfört med andra just nu...

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails