torsdag 6 januari 2011

Trettondagen


Brunnen på gården har fått sig en liten prydlig mössa av snö.

Idag har varit en tung dag, var på trevlig middag igår hos våra kompisar Toril och Tomas. Föresatsen att vara hemma i anständig tid flög sin kos i takt med att god mat och dryck intogs. Sovmorgon och stillsamt hasande mellan fönstren för att titta på dagsljuset idag... jag har varit ute också men inte har det varit många knop här inte.



Som vanligt inställer sig känslan av att det är skönt att alla helger är över och den vanliga vardagslunken snart tar vid, oxdagarna som min gamla pappa kallar dom. Har fejat bort julen här hemma och tagit hem de första tulpanerna, noterade att alla fröer har kommit till Trädgårdsmästarns jobb ett säkert tecken på att vi lämnat det gamla året bakom oss.


Här är Nils utanför köksfönstret och ska just hoppa upp på fönsterblecket för att påkalla vår uppmärksamhet, han vill komma in.



Det är halt på bläcket, pudersnö och blank metall är inga bra kombinationer för små trampdynor.



-Nu störtar jag snart, höörni har ni fattat att jag vill innn, nuuu???


Lite senare på sin plats vid elementet i kontoret, putsar och lägger sin mjuka päls tillrätta. Här ligger han många timmar under vinterhalvåret. Men sedan när värmen kommer är han bara inne och äter och tar en snabb tupplur. Sommartid sover han ofta ute i hundkojan som står vid växthuset, där har han full uppsikt över vad som händer på gården.

Nya tag imorgon, jobb både fredag och lördag men sedan är det vanliga arbetsveckor igen.

1 kommentar:

Marianne sa...

Jag tog fram andra gardiner idag men längre kom jag inte med att få undan julen. Men alltid något.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails