måndag 24 januari 2011

Paltkoma med knoppvärmare


Här ligger dottern och Atle på kökssoffan med begynnande paltkoma. Atle har ätit sin vovvemat piffad med lite fläskbitar. Dottern har klämt ett antal paltar till middag. Mössan hann hon inte få av sig innan maten, så hungrig var hon. Näe det är väl så att hon är på väg ut och känner sig frusen efter hemkomsten från Bali och jetlag gör sitt till också.


Det var på söndag jag gjorde storkok på palt. Det räcker till flera dagars middag. Hos oss är det ingen som klagar på att äta likadan mat i flera dagar när vi har kokat palt eller köttsoppa.


Jag fyller alltid palten med fläsk men steker på sidan om också, det är gott med fläsk i salt steksky till och lingonsylt och kall mjölk. Syrran hon brukar ta en klick med sirap också, tror det var något vår mamma brukade ha till sin palt, tradition från Älvsbyn eller?



3 kommentarer:

Börje sa...

Håller helt med att palt och köttsoppa skall göras som storkok. Kan ätas hur många gånger som helst.

Anonym sa...

Kanske ett palt-recept för oss som inte är från norrland ...?? Det ser rätt så gott ut iaf.
/Malin

Annelie sa...

Recept är svårt för det här lär man sig på en höft oftast av sin mamma.
jag tror att det kan vara så här till 6port.
1 kg rund potatis (här i norrbotten använder vi ju helst mandelpotatis men till palt ska det vara rund.Skalas och rivs/mals (lättare att få ihop den när man river), låt den stå i durkslag medan ru river så får du bort lite stärkelse.
1 msk salt (smaka på smeten den ska vara lite salt)
ca 6 dl vetemjöl (jag använder inte kornmjöl i palten, hos oss ska den vara ljus)
500g bogfläsk som man tärnar fint, saltar och rullar till "pingisbollar".
Sedan ser man till att det finns mycket saltat kokande vatten i en stor gryta på spisen.
Ta en rejäl klick paltsmet (konsisten som lös deg) och platta ut i handen /1 cm tjock som handflatan stor. Placera fläskbollen mitt på och vik om/moddelera till en boll. Den ska vara mindre än en tennisboll. Blöt händerna i ljummet vatten så är det lättare. Ska man göra på riktigt så ska det vara torra mjölade händer (det grejar inte jag men min mor gjorde alltid så och ska man göra blodpalt så är det så man måste göra för att få ihop palten)
Sedan sänker man ned den med en hålslev/paltslev i kokande vatten. Palten ska koka 60 minuter. Brukar göra några flatpaltar också (utan fyllning) och de kan man äta efter 20-30 minuter. Jag steker alltid extra fläsk på sidan och serverar med sky.
Brukar göra palt på 5-6kg potatis när jag ändå håller på, oftast är vi många till bordet det blir som en släktmiddag av det enklare slagetdäer gästerna är helt okontaktbara efteråt (paltkoman slår till)!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails