söndag 30 januari 2011

Klövvård igen


Söndagens viktiga fårskötselmoment var att verka klövarna på mina baggar.
I november när jag och dottern gjorde alla tackorna var det så kallt så jag sköt på att ta deras också.


Men idag var temperaturen bättre och jag hade bett syrran om hjälp.

Började med 100kg tunga Harald. Alltså prova hålla fast en ovillig ullboll som inte alls vill vara med. Ja men tillslut så klämde vi in honom i ett hörn och jag kunde krypa runt och klippa alla klövar. Det behövdes men var inte så illa som jag trott. Passade på att kolla i klövspalten efter tecken på klövröta men där var rent, fint och normalt med päls (allt hår lossnar och det blir som ett eksem om det finns klövrötebakterier där).

Borde lära mig att sätta ett får på rumpan men just den här gubben skulle jag inte orka få ned på baken med bästa vilja i världen.




När vi sedan tog oss an småkillarna så var det nästan en "baggis" *ha*. De är hälften så massiva som Harald och ganska fjompiga men skuttiga istället. Deras klövar var också jättefina och bara en aning för långa. Så skönt att få det gjort, jag har gått och oroat mig att det skulle vara alltför fula och felväxta. Det är svårt att se hur klövarna ser ut när de går i halm och snö man måste lyfta varje klöv eller ställa fåret på ett vanligt golv för att se hur det ser ut.
Det är ju inte precis så att jag leder omkring mina får i grimskaft även om jag en sån här gång ångrar att jag inte vant dem vid en sådan hantering. Ska tänka på det med kommande baggar.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails