lördag 22 januari 2011

Här krattar man manegen och vad händer då?


På förmiddagen står jag här i buskagen och fixar med fågelbordet.


Jag har sett till att kissekatterna är inomhus. Den här killen, Kurre, är en hejare på att jaga, har satt i system att sitta uppe på fågelbordet och speja. Självklart vågar inga småfåglar fram och äta när han är där. Så därför har jag kasta in honom och efter lite mat så somnar han i korgstolen.


Nils kan också hålla sig kring fågelbordet men är mest intresserad av möss och sorkar, verkar tycka att fjädrar och dun är jobbiga saker att ha i smilgroparna. Gammal och klok men han får också hålla sig inne några timmar nu när solen skiner och vi har många gäster vid fågelbordet.


Så här ser det ut just nu men vi ska göra om det så att inga katter kan sitta uppe på hyllan. Det får helt enkelt bli fler automater som hänger i luften. Men just idag så har jag sett till att inga katter är ute på ett tag.


Jaha jag fixade så det inte skulle vara några predatorer i närheten men när jag kikar ut så är alla fåglar borta utom en större en som sitter på snön.



När det inte finns några katter som stör då vågar sig Sparvhöken fram, den fick tag på en Talgoxe. Klart de ska äta de också och det känns bättra att rovfågeln äter småfåglar än att våra välgödda katter tar dom för att ha kul en stund. Men jag som fixat och bänglat med motsträviga katter, att hålla reda på en går plätt lätt men tre som ska in och ut hela tiden det är lite bökigare och så kommer den här och käkar fågelkött mitt i vårt idylliska fågelbuskage det var inte riktigt min plan, så kan det gå.


Dagen började med en promenad i solen, så härligt och Atle han var så glad att det var lite varmare ute, han rusade omkring i snön som en galning. T har hämtat en ny halmbal och så har vi tillsammans rivit ensilage så det finns för några dagar.


Solen står inte högt och landskapet får långa skuggor. Så härligt med sol, jag är ledig hela helgen och ska bara hålla mig hemma och fixa med sådant som jag inte hinner på veckorna, det är mycket enklare att få saker gjorda i dagsljus.




Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails