torsdag 27 juni 2013

Lamms välbefinnande och vallskörd.

En liten rapport om konsistens på fårbajs och lamms välbefinnande. Baycox som behandling mot koccidios var effektivt, inom 48 timmar var alla normala i magen igen förutom ett lamm som bajsar ganska lösa mockor men det är inte diarré i alla fall, jag har en dos kvar som jag ska ge honom. Det känns väldigt skönt att kuren verkligen fungerade. De här ulltottarna tycker också att det är skönt. De drabbade är piggare och busar med sina  kompisar som vanligt sedan blir ju miljön bättre, renare om man så säger. Jag har ströat och försökt hålla rent runt lammen så gott det går, de har fått gå in i stallet under den här tiden eftersom vi gett både torrhö och saltbalans till alla lamm.

Jag vill tacka och hälsa finaste Mien med bloggen Mejl från gården att ditt brev kom fram, tack så mycket för de superduper braiga tabletterna, de är min backup om det fullkomligt "skiter sig"!
Jag ska framöver höra med min egen veterinär om att få sådan tabletter, får väl inget utskrivet i onödan förstås men jag kan ju alltid fråga. Fast nästa gång lammen drabbas ska jag skicka in träckprov direkt. Herregud, de har konsumerat Saltbalans i mängder och det är inte billigt så kostnaden för extra provtagning tar jag gärna, det spar min tid och energi också!

Det är verkligen jobbigt med lamm som inte är friska, blir nästan som med småbarn. Oro och funderingar över vad som fattas också kan dom ju inte själva berätta hur dom mår. Men nu äntligen så har magarna torkat upp och deras nedskitna bakar är torra, förvisso fulla med intorkade bajskockor men de lossnar eftersom mer eller mindre. Tyvärr hade vi inget nytt rent bete att släppa dom på, bara det första välkomstbetet som jag putsat bitvis under midsommarhelgen, hoppas hoppas de håller sig pigga i alla fall.


Intensiva dagar på företaget har varvats med gårdsjobb, byggen av betesfållor, röjning under stängsel och logistik kring vallskörden. Det blev finfint väder så Johan kom förbi på tisdagkväll och slog ned allt. Strängarna har fått torka i solen och blåsten under en kväll och hel dag. Onsdagkväll har han pressat allt så nu är fodret för kommande år säkrat. Det känns väldigt skönt och vi slapp regn på det (ifjol var ett katastrofår på den punkten), prognosen sa regn torsdag förmiddag så att låta det ligga en natt till var inte ett alternativ.

Antagligen är det lite blötare än hösilage men eftersom vi investerat i en rejäl värmematta så oroar jag mig inte för isiga ensilagebollar till vintern, vi kan alltid tina dom om det krisar.

Här är dottern på väg upp från vallen med kompressorn som hon kört ner till Johan, han var tvungen att blåsa rent nåt bränslefilter i tankarna, förutom det och att bränslet höll på att ta slut så flöt allt på utan fastkörningar eller andra problem. Vi hann med att bjuda på kaffe och dopp också, annars är det oftast sån stress för Johan som har fler fårbönder han hjälper med skörden och alla ska ju ha pressat samtidigt. 

1 kommentar:

ylven sa...

Vad skönt att de kryade på sig! Ja, man oroar sig verkligen för dem. Man har ju ansvar för dem, precis som för barn!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails