tisdag 11 oktober 2011

Höstat på gården

Nu har det mesta frysit bort, vaknar till silvergrått landskap som snabbt blir grönt igen när solen kommer fram. Vattenslangarna till alla olika hagar ligger ute fortfarande, jag får vänta till någon mild dag innan jag kan rulla ihop dom, provade idag men det knastrade betänkligt när jag försökte böja slangen.

Trädgårdslandet är nästan helt tomt det står bara några rödbetor kvar, djupströbädden är utskottad på halva grönsakslandet och all ull är bortforslad från jordgubbarna. Blir halm eller gammalt ensilage där nästa år. Halm förresten, det blir inte så kul i vinter. Brist på halm i hela landet och särskilt här i norr där vi har så kort säsong och hela hösten har varit regnig. Johan som slår åt oss har inte kunnat tröska sina skiften och jag har ingen aning om hur det ska gå att lösa. Torvströ och sågspån med lite halm på ytan får det nog bli. Vi har ett antal småbalar som jag inte kommer att slösa med, de behövs till lamningen när det ska vara fräscht i boxarna. Vad jag ångrar att jag inte tog hem några extra storbalar förra året.

Alla skinnen är omsaltade, de ska skickas till beredning så fort som möjligt. Veden är färdigkapad för iår. När det fryser på ska det fällas björk som vi kan klyva under våren.

Sedan är det städat och uppeldat en massa ris, skräp och hörester. Elden värmde bra för framåt kvällen var det -3 ute. Vi har plockat fram långkalsonger, mössa och vantar. Hösten är här och det känns som om snön ska komma. Det lär den göra fast först i slutet på november, förhoppningsvis...

2 kommentarer:

Katarina sa...

Vi har köpt halm här i en grannby, väldigt fin - nästan helt torr! Ring om du vill ha mer info!

Annelie sa...

Låter bra, jag ringer!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails