söndag 10 april 2011

Provfika och gardinlösa fönster

Dottern kom förbi på lördagförmiddag när hon jobbat klart för dagen. Själv hade jag precis börjat med lilla vårröjningen här hemma, dvs puts fönster och byta gardiner. Det passade bra med ett avbrott för kaffe. Som vanligt har jag inget fikabröd i frysen men vad gör väl det när jag fått en provleverans av en av mina leverantörer till caféet. Jag blir ganska trött på fikabröd men när det kommer nya produkter så måste man faktiskt provsmaka, vilka I-landsproblem man har! Det är alltid trevligt att göra test tillsammans annars känns det ganska sjukt med så mycket fett och socker uppdukat i köket.

Det var inga nyheter i fråga om sorter bara nytt bageri. Hittade någon favorit som vi ska ta in. Personligen är jag rejält trött på muffins men de säljer och är väldigt populära bland alla kunder, gammal som ung. Smulpaj och morotskaka går alltid, likaså kladdkaka, den säljer vi mest av. Blir många kg kladdkaka med vispgrädde på en månad!


Vi har den bästa tiden framför oss. Vårfåglarna kommer hit för att häcka eller mellanlada på sin väg till fjällen. Tofsvipan och Svanar har vi sett och så trutarna förstås, de är ett säkert vårtecken. På morgonen flyger de längs med Luleälv upp till sina olika favoritplatser, soptippar i första hand, för att sedan på kvällen flyga tillbaka i samlad tropp ned till Luleå och havet.

Det kan de inte göra utan att tjattra en massa, det är ett ljud som jag förknippar med våren. Men Storspoven och Tranorna de har inte kommit ännu.


Ledig helg och jag har fått mycket gjort hemma. Putsat fönster och tagit ned de hemska gardinerna som stänger ute allt ljus blandannat. Jag är ingen gardinmänniska det är bara att inse. Vi har så fina fönster så det behövs inga gardiner!

Soligt och fint var det hela lördagen, satt ute en stund för att sedan fortsätta inne med det som måste göras också. Helgerna fylls ofta av tråkiga städ- och tvättgöromål men när solen skiner så får jag en massa energi och lust att göra just det så det gäller att passa på.

Nu måsta man inte gå fram till fönstren för att se ut, det är fri sikt åt alla håll. Duschade av alla växterna i salen. Dammfria växter mår vi och växterna så mycket bättre av!

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails