onsdag 13 april 2011

Planterat om lite blommor

Den här blommar så fint men vad är det den heter? Elefant-någonting...


En av mina favoriter Streptocarpus eller Kornettblomma som man sa förr. Jag jobbade i blomsterhandel när jag var ung, då skulle tanterna ha Kornettblommor och Brunfelsia.


Lite sticklingar och en Myrten på tillväxt. Vi har mest tåliga, tjockbladiga växter som klarar torka och minimalt med näring. En fin liten uppstammad myrten blir en utmaning.
Igår var jag till trädgårdsmästarens jobb för att prata med hans kollega Yvonne om en vårinspirerad aktivitet som vi planerar att göra på mitt café i maj. Nåväl jag strosade runt i drivhusen för att se hur långt de kommit med sina planteringar. De var i full gång med att skola Lobelia, hänglobelia tror jag det är med tanke på att det är en planta i varje kruka, kantlobelia sätter dom fyra i en kruka

Jag har själv stått och planterat här förr i tiden. Rogivande och avstressande monotont. Dofter av växter och jord, vatten som droppar och vind som sliter i växthusplasten. Kan vara kallt om fingrarna och nacken så man får klä sig rätt. Blir många plantor av det här som sedan ska ut i kallbänk när det blir varmare, så här små plantor tål inte frost. Solen värmer drivhusen på dagen och under natten så går fjärrvärmen genom rören och håller nattfrosten borta med hjälp av stora fläktar.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails