måndag 18 oktober 2010

Onödiga utgifter


Söndagkväll, polisen ringer. Det har varit skadegörelse på mitt café, dörren till varuintaget har fått rutan krossad. En ung minderårig kille har oturligt nog "halkat" och åkt genom rutan.
Hmm, jag blir så less, det är två veckor sedan entrédörrens ruta var krossad när jag kom till jobbet på morgonen. Då var det en sten som någon krossat glaset med men troligtvis blivit abruten för de tog sig aldrig in i lokalen (då hade iofs larmet gått så att jag och trädgårdsmästaren hade ryckt ut med spärrskaft och sopkvast).
Det är kostsamt med glas och och jouravgift för glasmästaren. Men den här gången får föräldrarna betala eftersom vi hade snabba och rådiga poliser på plats den här gången. Men min tid med att städa och vänta på glasmästaren vem, betalar det?

Uppdatering: I eftermiddag har båda pojkarna (14 år gamla) med sin respektive förälder kommit in på jobbet och bett om ursäkt! Det var tydligen bus och brottartag som gick snett. Båda killarna fick uppsöka jourcentralen för omplåstring.
Det hade kunnat gå riktigt illa eftersom dörren hade den gamla sortens glas som är utan armerande film, glasskärvorna var 60 cm långa och sylvassa.

3 kommentarer:

Marianne sa...

Trist! men positivt att föräldrarna såg till att de fick återvända. Hoppas de lärde sig något av det. (och bofinken tar dem om caffe mocca blir dyrare....!!!)

Annelie sa...

Ja visst var det bra! Finns hopp så att säga. Budgeterar för "övriga kostnader" men mer än tre glaskrossningar á 3500:- styck/år tål inte små verksamheter. Så peppar peppar inga fler kostnader som jag inte kan styra nu tack.

Marianne sa...

Bofinken är beredd!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails