torsdag 7 oktober 2010

Innanfönster och klisterremsor


Vi har jobbat lite med vinterstöket jag och Atle. Han håller koll på vad som händer och jag klättrar upp och ned på stolen. Idag sätter jag in innanfönstren som jag plockat bort i våras.
Har lovat mig själv att göra lite omsänder under veckorna så att allt inte samlas till söndagar när jag är ledig. Jag är väldigt nöjd med att jag tog ut alla i salen i våras, putsade fönstren och satte tillbaka alla utom ett. Vilken tur att jag inte föll för frestelsen att bara ha enkelglas hela sommaren för det är lite pyssligt det här med remsor. DET TAR TID.


Ljust och fint har vi haft hela sommaren. En liten hund kan kika ut åt alla vädersträck och skälla när han ser något konstigt, typ en man i en knallröd anorak eller inkräktande hund som går förbi på cykelvägen. Om det är en svart hund eller en med shäfer-aktigt trav så blir han helt rabiat för att inte tala om när travtränarna kör det långa passet förbi oss med två, tre ekipage på väg till Bodentravet då blir han helt galen.



Jag tar ut innanfönstren i maj och sätter tillbaka dem i oktober. Vi har gamla munblåsta glas i bågarna, sköra tunna och väldigt vackra. Lite repiga och med någon bubbla här och var. Det gör att jag aldrig kan få helt "rena" fönster. Ganska praktiskt för jag behöver aldrig vara tröttsamt noga med putsningen. Här är det moment blöta klisterremsan.


Så ska de klistras på plats. Remsan gör att det blir tätt in mot värmen alltså ingen kondens mellan rutorna. Det är ungefär 1dm mellan så den luft som "står" där håller värmen bra. Ibland blir det fukt t ex när det är slagregn eller kommer mycket blötsnö som kilar sig in utifrån. Men efter några timmar så torkar det upp igen.
Jag har iallafall skippat det där med fönstervadd, den suger upp vatten som gör att det blir lånvarig fukt så att färgen flagnar. det ska vara renlav mellan det är bäst eller ingenting.




När man klistrat så stryker jag bort överflödigt vatten med trasan och putsar sedan rutorna. Kolla utsikten ned mot sjön, tidigare var här bara skog, man anade bara vattenblänket. Men trädgårdsmästaren och Olof har jobbat med röjning i sommar. Jag blir glad varje gång jag ser ned mot sjön det är så fint.


Så tänkte jag sätta upp lite gardiner som omväxling. Men jag vet inte, det blev så mörkt, ombonat men med dålig sikt så att säga.
Dottern tycker det är mysigt, -Mamma snart är det ju mörkt hela tiden hur som helst, du får ta ned dom när vårsolen kommer igen. Jag får väl vänja mig helt enkelt.





2 kommentarer:

Siw i Avan sa...

Ett tips!
Jag har lagt lindrev mellan våra fönster i gamla huset. Blir det fuktigt torkar det snabbt.

Annelie sa...

Hej Siw, Det har jag inte tänkt på, vi har en hel säck med lindrev stående. Ska använda det nästa gång jag plockar bort fönstren. Ska erkäönna att jag inte tur ut innanfönstren varje år, bara det som är öppningsbart!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails