torsdag 18 juni 2009

Sommarstugan

Jag har städat bagarstugan idag. Den restaurerade vi först av allt när vi köpte gården. Jag höll på en hel vår och sommar med att måla och tapetsera in- och utvändigt. Eller utsidan gjordes nog andra året och det hjälptes vi åt med jag och T.

Här ser man från "stugan" in i "svalen" som vi använder som förvaring till vinterkläder, lite möbler och annat.


Det är fortfarande kallt här inne fastän jag öppnat dörren så fort det varit varmt ute. Under tiden jag städar så eldar jag lite för att värma murstocken.
Vi bodde här på somrarna när vi renoverade huset. Det tog fyra år innan vi flyttade till gården så under 4 somrar kamperade jag, T och dottern här. Första åren var stugan mer som en raststuga. Sedan när vi gjort den beboelig så bodde vi här.
Bakugnen har T lagat så vi bakar i den också.


Min gamla "gustavianare". Sängen är köpt på auktion när jag var 12 år. Jag skulle ha en sådan säng i mitt rum, sedan har den fått hänga med genom åren. Som tur är så föll jag inte för avlutnings-hysterin på 70-80 -talet. Den har originalmålningen kvar, björk ska det föreställa.

Golv och snickerier är målade med linoljefärg och väggarna stänkmålade med slamfärg. Jag har låtit originalmålningen vara kvar i fastun, dörrar och golv är så härligt nötta och så ser man den ursprungliga kulören.
Hmm inget vitt, lantlivs-shabbychick för min del, jag gillar färg!

Lillkammaren som är sovrum. Här var väggarna lerklinade men i dåligt skick så vi satte rotgips* över. Att räta väggar i ett gammalt hus är inte att tänka på. Sneda hörn och lutande tak hör till. Klarar man inta av att leva med det så ska man bo i ett nybyggt hus.
*en tunn gipsskiva.

2 kommentarer:

Anonym sa...

http://www.ecoelast.se/se/default.htm apropå väggar i fårhuset

Anonym sa...

"Gustavianaren" gor sig mycket fin som sang ocksa! Speciellt som himmelsang ;)/Nea

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails