torsdag 11 juni 2009

Ledig dag för somliga

Jag är ledig idag, ska arbeta hela helgen och nästa vecka. Så jag har "marktjänst" hemma med lite städ, tvätt och fix, ingen gräsklippning det får vi göra till helgen, kanske.
T är mitt uppe i sin högsäsong och som grädde på moset är det examensvecka. Blombutiken har fullt upp, det är alltid övertid kvällen innan examen. Många studentbuketter som skall bindas.

Men jag har hunnit mycket idag plus att jag varit på bolagstämma för Upplev Boden AB. Det är Upplevboden AB som står bakom och genomför Bodens gatufest Boden Alive. Den går av stapeln veckan efter midsommar varje år. Det är mycket och intensivt arbete med festivalen men vår verksamhetsledare Toril och hennes medarbetare gör ett jättejobb.

Festivalen är gratis, inget inträde! Den är sponsrad av näringslivet först och främst, sedan får vi ett marknadsföringgsstöd från Näringslivsförvaltningen. Ganska fantastiskt att vi kan göra en festival med en omsättning på 1,2 miljoner som drar 50 000 besökare och där företagen går in med 900 000:- i sponsring!

Jag tillverkar lite artificiell saft. Mormor gjorde "sommarsaft" med sockerlag och essens, hon blandade olika smaker till sin egen saft. Ofta var basen Blodapelsin. Nu har jag inte fått tag i den så i min är det vanlig apelsin plus hallon och lite smultron. Jag älskade den här saften när jag var barn, den hör sommaren till. Mamma gjorde den också men hon ville att vi skulle dricka "riktig" svartvinbärssaft som hon kokat inte onyttig sockersaft...



På förmiddagen får jag och Atle besök av syrran som försöker promenera sig ur en dålig rygg. Hon har fått akupunktur idag och blev lite matt i pälsen efter sin promenad till oss. Kaffe och kubbar och en utsträckning på hårda sofflocket var en del i dagens kur.
Plus en näve av mina 1g Panodil som jag fått tidigare för min dåliga höft och rygg.

Man kan ta livet av sig med dom här säger syrran....
Ytterligare visdom... paracetamol skulle inte tillåtas om det "uppfanns" nu pga av det och risken för att få allvarliga leverskador.
Avslutningsvis:
-Att vi byter piller med varann är väl ett ålderstecken? *fniss*


Lite växthus hemma.
Vindruvan Zilga klarade vinterns -30 grader och den oömma behandlingen. Vi har varken täckt eller varit särskilt omvårdande under våren. Runt påskhelgen la jag några skopor men smältande snö på så den fick lite vatten i jorden.
Sedan har vi nästan glömt bort den men för några veckor sedan så började skotten synas, till vår förvåning!

Potatis som ska vara klar till midsommar, mandel och rund, den blommar för fullt nu.

Limegrön Surfina och blå/lila penséer på bordet ute.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails