söndag 14 juni 2009

Risotto med Karljohansvamp... och lite annat

Söndagkväll och regnet öser ned. Det är ett varmt sommarregn. På spiselkransen till höger om ljuset står dotterns egenhändigt knådade "drontosaur" från årskurs 3. Gillar den skarpt.

Får tända lite lite lampor nu när regnet skymmer kvällsljuset, det var ett tag sedan känns det som.

Lördagkväll
På lördag efter jobbet hjälptes dottern och jag åt att laga middag. En krämigt god risotto med Karl Johan svamp, sallad och örtkryddade kycklingfiléer till.

Tricket är att inte lämnas grytan! Röra och röra hela tiden... Gott blev det.

Söndag, det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder.
På baksidan hittar jag denna figur när jag ska åka och jobba. Syrran är i planteringstagen och nöjd över att hon äntligen kan röra sig utan att ryggen säger ifrån.

Ösregn som sagt.

Efter jobbet så föreslog jag en lite tur (i regnet) till Seletsbruk. En gammal bruksmiljö där det förädlades malm från slutet av 1700-talet och 100 år framåt. O var intresserad av stenlämningarna, dottern ville fotografera, jag spanade på den restaurering av naturbetesmarken som pågår och Trädgårdsmästarn spankulerade runt och blev blöt om fötterna men var ganska nöjd ändå.
Hit ska vi åka en solig dag och ha picknick, det är en väldigt vacker miljö även i regnet.





Här vädrar Atle kor. När vi passerade hagarna fick han naturligtvis vara kopplad då litar jag inte på honom. I bakgrunden syns en av grillplatserna, det finns gott om ved och trevliga raststugor med kaminer som man kan söka skydd i om det tex regnar.



Här var det tidigare skog, nu är ytan avverkad och har betats av får och kor de senaste åren. I skogsbrynet längre fram forsar ån genom betesmarken. Så här borde det se ut på fler platser i Norrbotten, öppet landskap!












1 kommentar:

Anonym sa...

Riktigt fin "drontosaur" de där ;) /N

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails