onsdag 17 juni 2009

Nya ord.

Frukost idag: jordgubbar, keso, linfrö, gräddmjölk en kopp te och två finncrisp med rökt skinka på. Annika Dahlkvist LCHF kost. Jag är mätt och belåten hela förmiddagen!

Morgon, ligger och drar mig och lyssnar på P1s morgonnyheter och får lära mig ett nytt ord, eller en ny variant, böjning hmm... verb eller vad?

E N T R E P R E N Ö R I E L L A
Måste skriva det spärrat för att ta mig igenom stavningen.

Det är Maud Olofssons formulering om människorna bakom bolaget Koeningsegg som tar över Saab. "Det behövs nya entreprenöriella bla bla " jag tappar tråden och tänker på ordet hon kläckte ur sig.

Låter inte så possitivt snarare lite luddigt som om de nya ägarna är ute i marginalerna och "pysslar" med sitt bludder. Eller är jag bara ovan.
-De där entreprenöriella grupperna som.... -Det behövs nya entreprenöriella krafter som tar...
Är det så att Maud inte hade så mycket på fötterna och då blir det luddigt och man svänger till det med ett uttryck som ska låta smart? Som näringsminister ska hon tycka något och då kan ju en helt vanlig formulering bli lite tunn och uddlös.
Jag börjar redan vänja mig vid denna morgons entreprenöriella framsteg.
www.språkrådet.se kan man ha nytta av.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Lustigt. Mitt enda Facebook inlägg igår var: jag tänker: entreprenöriell.
Syrran

Annelie sa...

Att vara betingad, kan det ha med det att göra? Eller är nyheterna så slätstrukna så att en sommarvikarie som gör konstiga avslut eller ett "uttryck" från en politiker får oss att reagera?

Anonym sa...

http://hemmafru.taffel.se/ här är matbloggen jag pratade om

Norra Vildans sa...

Vilken mysig entreprenöriellfrukost - förstår att du är mätt hela f m på den.
Önskar er en härlig, trevlig, varm och skön midsommarhelg om vi inte synes i helgen./S

Annelie sa...

Jag tycker ni ska ta er en promenad till oss på midsommarafton vi är hemma och skräpar, Stenne och Gun kommer, sedan kanske det dyker upp en syrra och någon fler framåt kvällen. Kan kanske fresta med en drink?
/Annelie

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails