söndag 19 april 2009

Utrustning till fårhus...

Fårprojektet fortskrider. Om några veckor ska vi hämta hem damerna med sina lamm. Vår fåruppfödare håller oss uppdaterade vad gäller status på lammningen (nu blev jag osäker ska det stavas så där? det korrekta är väl lamningen, även om det känns lite...lamt).
Hittills har en tacka fått två bagglamm och en annan ett tacklamm. Två kvar som ska lamma.


Vi har köpt tackor av rasen Finullsfår från en MV3-besättning. Det betyder att den är friförklarad från viruset Maedi Visna*. Den statusen kontrolleras med blodprov vart 3:e år. Vi vill självklart avla på renrasiga friska individer. Vi har gått med i Fåravelsförbundet där kan man få många konkreta tips vad gäller fårhållning. Rent praktiskt så är vi noviser men vi får lära oss! Spännande ska det bli. Det blir en mjukstart vad gäller lamning iallafall eftersom den är avklarad när de kommer till oss.

*Maedi är isländska och betyder andnöd. Orsaken till andnöden är en lunginfektion som förtjockar lungvävnaden. Även om djuren smittas som nyfödda tar det 3-4 år innan de blir dåliga och visar några för människan synliga symptom. Vanligast först är avmagring (visan på isländska). När sjukdomen gått långt drabbar det hjärnan och ryggmärgen med vinglighet och förlamning som följd. Sjukdomen går inte att bota och den kan spridas av tillsynes friska individer. Källa: Erik Sjödin, Får.



Blivande bete som det såg ut hösten 2008.




-Långtråkigt att sitta och vänta på er, jag kollar läget själv, är ju en "gårdis" så jag har ju mitt att sköta..


O snickrar fårgrindar av virket som han och Trädgårdsmästaren var och handlade med Kingen. Alltid Kingen (som är en King Cab), helt oumbärlig när det ska lastas och fraktas. Tålig och med flak som sväljer det mesta. Ett köp som O gjorde i vintras och som visat sig vara användbart till allt möjligt.




Samarbete. Det var en blåsig, tråkig söndag så ett "inomhusjobb" passade bra idag. Jag är glad att det blir snickrat några grindar, vi måste nog köpa några iallafall men hemmagjorda funkar mycket bra och är snyggare, om jag nu får lägga en estetisk synpunkt på en fårgrind!





4 kommentarer:

Anonym sa...

Nu ska jag bara prova om det funkar med en inlägg utan att vara inloggad. Himla kul att läsa bloggen föresten.

Anonym sa...

// Olof skrev föregående kommentar kanske ska tillägas.

Anonym sa...

Jag tycker det är kul att blogga, helst med bilder. Roligt att någon läser den också!
/annelie

Anonym sa...

Det är lugnt, lammning stavas lammning.
/Syrran

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails