söndag 19 april 2009

"Trädgårdsmästeri"

Vi följde med Trädgårdsmästaren till jobbet. Växterna ska ha sitt även söndagar.
Under plantsäsongen är det öppet söndagar också, men det är några veckor kvar tillsdess här i växtzon 6. Minipenséer i blom, de kan man plantera i kruka och ha ute redan nu!
http://www.fagernastradgard.com/


Stora planthallen som sedan blir försäljningshall när säsongen drar igång. Då fylls den med trädgårdens sortiment så att kunderna lätt kan se urvalet av alla sommarplantor.
Det är vackert här då med alla färger och dofter. Perenner och buskar är på gården utanför.


Bra att ha utrymmen för saker även på arbetet. Vi bor ju i ett hus som vi renoverat enligt filosofin byggnadsvård. Jag kan bara meddela att det är praktiskt att leva med en man som samlar på allt som har funktion och patina. Det har sina sidor också men när jag ser ett sådant här vackert fönster så är det bara fördelar.


Egen odling som ska hem när det blir varmare.


Två Nymfparakiter och en undulat finns också här i en stor bur som jag och trädgårdsmästaren designat.

Streptocarpus, eller Kornettblomma som är det svenska namnet. Rosa variant som jag inte sett förut. När jag jobbade i blomsteraffär som ung så var det viktigt att kunna väderstrecken. Tanterna undrade alltid om den tålde att stå i söderfönster eller västerfönster, det fick jag översätta till mycket eller lite sol.
Nu efter alla år har jag lärt mig att tänka väderstreck efter hur växthusen står hos Trädgårdsmästaren. De står i norr- och söderriktning (vilket förutsättar att man iallafall vet ett väderstreck).


Pelargon, ej Mårbacka men mycket vacker ändå med sina dubbla blommor!


Nu är vi 1:ans växthus. Det är äldst och används mest. Är uppvärmt året runt och fungerar som försäljningsyta. På vintern något mindre med växter men nu inför sommaren fylls det med sommarväxter som får trängas med gröna rumsväxter. Trädgårdsmästaren kliver upp på borden och vattnar "groningar" som ska skolas och planteras om någon/några veckor. Han brukar ha gurka här uppe i värmen, under fuktigt tidningspapper till att börja med.

Trädgårdskatterna kikar fram, här är det Turbo som kommer travande, hans bror heter Max och ser likadan ut. De är jättekeliga och goa. Riktiga charmtroll som kunderna, främst barnen gärna gosar med. När Atle är och jobbar med Trädgårdsmästarn så kollar han alltid deras matskålar först innan han kan fokusera på annat.

3:ans växthus som bara är igång som drivhus mars-juni sedan är det helt tomt här. Det finns ytterligare ett hus, logiskt kallat 4:ans växthus, som har samma funktion.
Är det någon norr om Dalälven som använder drivhus till fårhus? Har sett några exempel på sådana fårhus när jag surfat runt. Det måste bli enorm kondens som är svår att ventilera ut när yttertemperaturerna, dag och natt, pendlar mellan -25 och +10 som det kan göra här hos oss i mars månad.


Heliotropen ropar jag blommar!


Arbetsrum men många bra att ha saker. Jag har varit in i flera handelsträdgårdar av äldre modell och det ser ofta ut så här, många grejer som hänger på krokar och spikar. Vi har fortfarande minusgrader på nätterna så man måste se till att det finns tinad plantjord till allt som ska planteras. Jordförrådet sitter O på.



Här är vi i 2:ans växthus, det är gammalt från 20-30-talet, ombyggt med plastskivor på 80-talet (innan var det glas). Här huserar lite av våra egna odlingar. Vårt växthus hemma är inte uppvärmt så det planterar vi i först i mitten på maj. I frögrunden min stamros.


Det är lite smått och gott här inne, "volymodlingen" är i de större husen. I taket begonior och till vänster stora tomatplantor.













Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails