söndag 12 april 2009

Förbereder kvällens middag

Jag förbereder påskaftonens middag, inspireras av Anna Bergenströms "Under valnötsträdet".
Lagar en mangomousse med passionsfrukt som vi ska ha till efterrätt. Jag är en person som måste göra allt "med kniven på strupen " eller "i sista sekunden" för att få lite flow. Det innebär att jag alltid är sent ute (irriterande, jag borde veta bättre) som nu två timmar innan gästerna anländer.
Gör en chevépaj med rostade paprikor och pinjenötter till förrätt. Som varmrätt lagar jag en klassisk potatisgratäng med vitlök och förbereder (läs putsar) lammrostbiff som jag marinerar med blandade örter, peppar, salt, vitlök, vinäger och olivolja. Den ska vi lägga på grillen utomhus när vi avnjutit förrätten. Till sås blir det en cremefraiche med örter och flingsalt.

Trädgårdsmästaren kommer hem från jobbet och lagar sig en snabb ungkarslunch bestående av Bullens pilsnerkorv, makaroner, ketchup, senap och svartpeppar. Efter att snabbt tuggat i sig maten däckar han i soffan i salen. Bra, då jag fick köket för mig själv igen, är ju lite sent ute så här gäller det att sno på med matlagning innan gästerna kommer... som tur är kommer syrran före övriga gäster och hjälper till med dukningen.



Här bor vi!


Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails