fredag 18 oktober 2013

Mer chili åt folket

Trädgårdsmästaren har i veckan fortsatt att plocka in grönsaker från växthus och trädgårdsland så nu är nästan allt skördat. De rotsaker och lök som finns kvar ligger på tork innan vi kan stuva undan dom till matkällare och skafferi. Tomaterna är på sista versen och de som är kvar tar vi frön från. Har några sorter kvar att samla in.
Sedan kom jag på vad vi mer kunde göra med vår chili nämligen smaksatt olja. Så nu har vi buteljerat några flaskor av våra mest omtyckta chilisar. På bilden är det Hot lemon i flaskorna och i påsen för infrysning har vi lagt urkärnade Big red. Oljan lär bli väldigt stark med tanke på den mängd trädgårdsmästaren stoppat i, kan vara bra att provsmaka innan man använder den tror jag.

Gjorden några mindre flaskor av den här sorten som vi missat att märka upp, stickan som ska sitta vid stammen är puts väck. Men den åker ned i några flaskor och sedan fyller vi på rapsolja så får den stå tills vi använder den att steka och marinera i eller kanske till en salladsdressing, en het sådan.

Man behöver ju inte ta någon superexklusiv olja till det här. Jag har använt en neutral olja av hyfsad kvalité, det blev en mild svensk rapsolja som jag använder på mitt café. Tänker att en olivolja av enklare karaktär som man inte behöver vara så rädd för att förstöra också kan passa. Vi har ju proppat våra flaskor full med hela frukter eftersom vi har väldigt gott om dom, men om man delar dom i mindre bitar kan det vara idé att sila bort frukköttet efter två-tre veckor så oljan inte blir onödigt stark. Nu har vi mer chiliolja än vi behöver så några får åka med till jobbet och några blir fina presenter.

2 kommentarer:

Kerstin sa...

Aha, det ska jag prova också. Tack för tipset!

Annelie sa...

Varsågod!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails