söndag 11 december 2011

Mer av det vita...

Nu har det snöat och snöat, alla snö vi väntat på hela november och december kom under två dygn, jag som tjatat om snön fick så jag teg! Efter att snöskottningen på fredagkväll var avklarad så hann vi med att sklija ifrån baggarna från sina avelsgrupper. Skönt att ha det gjort. Finaste Baxe och sedan Harald trippade så fint efter matte och kornhinken genom höladan tillbaka till sin box. Väldigt bra att de har lärt sig att just den skramliga plåthinken är deras specialare med gott gott. Varje gång jag flyttar dom under sommaren så använder jag just plåthinken som signal när jag vill ha deras uppmärksamhet. Nu är det lugnt och "säkert" hos tackorna igen, dvs jag slipper vara på min vakt hela tiden när jag är inne i boxen, vänd aldrig ryggen till en bagge!


Försökte ta en bild som visar hur det känns att vara ute i snöovädret men det gick inget vidare. Helgen har handlat mycket om just snö och snöskottning, för hand och med traktor, utöver det har vi hunnit vara på familjens årliga julsfest, Christmas Extravagansa på Western Farm här i Boden, julbord och show i en väldigt trevlig och fartfylld mix.

Lite vila mellen snöröjarpassen, trädgårdsmästaren får hjälp av dottern och Olof att köra fram gammal ved från tackornas sommarlada. Han ska ta den till jobbet så han kan ha brasor i eldkorgarna hela dagarna nu under december. Trevligt med en riktig eld utanför entrén och så får jag förhoppningsvis sommarladan tömd till nästa betessäsong.


Så här fint var det utanför Hanssons på lördagmorgonen när snösvängen jobbat hela natten. En stor snöhög, som blir världens bästa lekplats för barn och vuxna. Snabbt blir det ruschkanor, hoppbackar och snöbollskrig. Stora och små rullar runt och hoppar i snön som är mjuk än så länge, fast det är bara en tillfällig snöhög den ska bort innan nästa snöoväder.


Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails