onsdag 4 augusti 2010

Kassler-lamm på återväxtbete


Här går Lillis och äter på återväxten. Ett livs levande kassler-lamm.
I förrgårnatt så bräkte det konstant från hagen bakom höladan, jag var ut några gånger men kunde inte se att det var något fel, de gick lugnt och betade.
Men bräkandet fortsatte så tillslut drog jag på mig arbetskläderna och traskade ut i hagen. Hittade först inte något konstigt men såg tillslut en stor vit sten i baggarnas vinterhage (där ska det inte vara några får just nu) som Olof håller på att sätta nytt stängsel runt. Det var Lillis som trasslat in sig i en rulle gammalt fårnät. Där låg hon fångad med hela kroppen inrullad i kasslernät, benen spretande genom maskorna. Fick gå in och väcka trädgårdsmästaren och så hjälptes vi åt att klippa loss henne med avbitartången. Jag höll henne stilla och T klippte. Lite förvirrad var hon när hon kom upp, skavsår på benen men inget farligt. Vilken tur att jag gick ut och att det inte var taggtråd hon trasslat in sig i.


Vallen har växt i det milda och fuktiga vädret. Här äts det för fullt.
Nu ikväll strilar regnet och alla går ute och betar. Olof har stängslat klart baggarnas vinterhage och bytt lite trådar i tackornas rasthage, så bra att det är klart inför hösten!

1 kommentar:

Marianne sa...

Usch, låter inte roligt... Tur det slutade bra. Ha en bra helg! /M

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails