söndag 8 augusti 2010

Kräftor och en liten astronomilektion.


Vi var bjudna på kräftfest hos trädgårdsmästarens bror och fru.


Att få äta kräftor en varm och solig kväll prickar man in vart tredje år ungefär. Den här pajen med grönsaker och oliver var jättegod.


Dottern och min syrra hade laddat med saker de tycker förhöjer ett kalas.


Underbart att få sitta på verandan med utsikt över Svartbyträsket, helt klart Bodens bästa gårdsställe, ja förutom vårt eget Höjden då.

Min svägerska är lärare och börjar jobba till veckan. I Boden drar man ner på skolor (som på alla andra mindre orter) för hennes skola så har det inneburit sammanslagning med ett annat område och flytt av hela skolan med årskurser från 1-6 . Inget litet projekt att börja skolåret med. Lokaler, medarbetere och elever är delvis nya.
-Men eleverna tycker det är kul och spännande att få åka buss till skolan istället för att gå.
Jag har ju inga skolbarn längre som tur för är vilket hattande hit och dit det verkar vara nu med friskolor och sammanslagningar. Det är bra med förändring för det mesta men en fungerande kommunal grundskola måste vara det bästa för alla.

Jag hade tagit med Snälleröds ekologiska snapsar, goda allihop. Själv föredrar jag för det mesta Hallandsfläder eller OP:s, snapsentusiast som jag är.


Sedan fick vi en lektion i hur man bygger en stjärnkikare.
Här ett okular med lock från grädd- och juicetetror.

Tuben består av flera delar och linser, sedan bygger man på med olika okular (det man tittar igenom) för att få den förstoring som krävs. Här kollar Trädgårdsmästaren in vårt hus som är på andra sidan sjön. -Faaen, den fasaden behöver målas, jag ser in i ena knuten som vi inte lagat ännu.


Linserna beställer man och sedan kan man bygga okularet själv, här är det ett dammsugarrör, en rörbit från ett växthus vattensystem och några ventilskruvar från ett cykelhjul som bildar ett hölje till färdigslipade linser beställda från USA.


Stativet är också hemmabyggt, väldigt imponerande. Kikaren är utrustad med en motor som man ställer in efter jordens rörelse, så man kan följa ett objekt på himlen dag för dag utan att skruva och ändra läge.

Hobbyastronomen själv förevisar och förklarar.


Här sitter bröderna. Längst bort mitt i bild på andra sidan sjön är vår gård. Nu ser man den efter det att Olof och T fällt flera träd som skymt sjöutsikten för oss.
På vintern kan man åka skidor eller om det är blankis ta sparken över till varandra.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails