söndag 19 oktober 2014

Bröd!

Nu ska jag inte äta bröd på ett bra tag, när man bakar kan man ju liksom inte låta bli att smaka på allt nybakat gott bröd! Vetebröd till förmiddagskaffet... Vi gjorde tre olika degar, en sötebröd som vi bakade ut och gräddade först av allt, sedan en vanlig mjukkaka (eller rieska som en del säger) efter mammas recept och slutligen mormors "sötstöup" som är ett bröd som man börja med dagen innan genom att skålla rågsikt med 70 gradigt hetvatten som får stå över natten för att sedan på morgonen göras klar med kryddor, jäst, salt vetemjöl och mer vatten. Det blir en seg, söt rågkaka av det receptet. Svårkavlad men väl värt besväret.

Vår ugn är inte så stor men två tre kakor gräddar man lätt samtidigt, däremot är det ingen tunnbrödsugn om man ser till ugnens yta, den hällen ska vara stor för att rymma en en kaka som är dubbelt så stor som den "spjölk" jag använder här.

Snabbt går det att grädda kakor när ugnen väl fått upp värmen. Att göra vetelängder är trixigt, de blir lätt vidbrända i botten då hällen är het och brödet tjockt. Jag lägger längderna på plåt och har eldgaffeln som distans under plåten, då går det hyfsat. Men vanliga mjukkakor ska man grädda så här såklart. Sopar av hällen med blöt kvast innan, då får jag bort mjöl och eventuell aska samtidit som jag ser och hör hur vattnet fräser och spottar, bra värme med andra ord...

1 kommentar:

MrsUnivrsum sa...

Helt underbart höstgöra!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails