torsdag 16 oktober 2014

Baggarna Lester, Putte och lilla Bruse!

Våra nya baggar eller pojkarna som vi kallar dom har nu gått tillsammans i bagghagen några veckor. Här har vi tjusiga Lester som kommer från Anna Carin i Avan. Han är en leicester-pälsfår blandning med stora fina lockar och bred rygg. Lugn och cool, en väldigt trevlig individ som kommer springande i galopp när matte ropar.
Jag tingade honom i vintras eftersom jag visste att Anna Carin köpt in några renrasiga leicestertackor som komplement till sina pälsfår. Vi får se vad det blir för färg i nästa generation, vitt är önskvärt gärna med större lock och bättre slaktkropp än det vi får efter renrasiga baggar.

Den andra killen är Putte från Ubbyn. Brun Finull som vi hoppas på få några bruna lamm efter. Nu har vi inte bruna tackor men några med brunt och svart färganlag så kanske det blir några choklad-färgade lamm till våren, vi hoppas på det iallafall.

Han är riksbedömd med 4p som helhet av totalt 5p, lite mindre kropp än de vi haft tidigare men han är liten och kompakt så jag tror det blir bra. Han ska få växa till sig, det är då inget fel på inställningen, han är väldigt på och var helt hormonstinn när han kom hit, jagade runt alla andra bagglamm som en galning.

Vi trängde ihop honom i liten box med två andra för att få honom lugn. Efter någon dag var han sitt vanliga jag igen, men där ett tag tänkte jag att detta går aldrig vägen, ska vi ha en galning till bagge som rusar runt med tungan som slips då blir han inte långlivad hos oss.

Sedan har vill fina lilla Bruse som står bakom Lester här. Vit Finull från Jakobgården i Överkalix. Han är minstingen med den finaste ullen och vackra huvudet. Både Lester och Putte har baggskallar medan fina lilla Bruse är så söt och nätt så man kan ta honom för en tacka.

De trivs tillsammans och bildar en egen liten flock. Vi har utfodrat med hösilage i flera veckor då betet tagit slut och det alltid är lite spännande att ha djur i hagar på hösten. Gräset är ofta grönare på andra sidan så att säga plus att man kan få upp vittringen på brunstig tackor.

Jag och trädgårdsmästaren har varit bortresta på en veckas semester till Samos i Grekland. Då hade dottern och Olof hand om djuren med daglig utfodring och tillsyn. Det har gått alldeles utmärkt eftersom lagården fungerar som avgränsning till baggarnas vinterhage.
Det vlil säga förutom precis när vi kommer hem, då vi kliver ur bilen ser jag tre huvuden titta fram bakom växthuset på fel sida om stängslet.
-Nu har tackorna tråkigt och går genom trådarna säger trädgårdsmästaren men det är nog ingen fara på taket, de håller sig bredvid övriga flocken. Vi går lugnt in och byter om innan vi tar itu med det.

Men när jag kommer ut så är det dom här tre herrarna som går utanför tackornas hage och betar i godan ro, ja de blir faktiskt lite glada när jag kommer för jag brukar ju ha gott med mig. Med lite godsaker i näven så får jag in dom i fårstalletstallet och kan därifrån gå vidare till deras box i höladan.
Vi kontrollerar deras hage för att se var de tagit sig ut och kommer fram till att de måste ha hoppat över för att beta det gröna på utsidan och sedan kommit runt så de fått ögonkontakt med tackorna.

Förmodligen är det den sköna killen till vänster i bild, Lester som hoppat och fått med sig de två andra. Med rasen Pälsfår i generna kommer en och annan atletisk förmåga på köpet. Mina finullsbaggar har aldrig hoppat över stängsel självmant.

Efter det här har vi höjt stängslet med blått rep samt fodrat extra mycket så det inte ska bli hungriga och söka sig annat. Än så länge har det fungerat men vi har helt klart ett problem om han lär upp de andra två till hoppare. Nu önskar jag nästa att det ska komma snö så allt blir vitt och ointressant utanför hagen.

Apropå gener så var "Lammtåget" i Luleå igår, en intressant föreläsning om Elitlamms nya avles index BLUP och Fårhälsovårdens häsloprogram. Det är inspirerande att komma ut från sin egen bubbla och träffa andra fårägare och få lite mer kött på benen om de hjälpmedel som finns för vårt avelsarbete.

Elitlamm har jag varit med i sedan jag började med 4 tackor, det är väl värt pengarna tycker jag, så enkelt att registrera och skriva ut och nu efter gårdagen så bara längtar jag att få sitta vid datorn och analysera utvecklingen i min besättning.

Jag gillar när det blir konkret så man kan göra prognoser för att se hur utfallet blir. Nördigt, nej bara väldigt lärorikt hur tex en veckas tidigareläggning av lamning kan påverka hela arbetet och utfallet.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails