tisdag 27 mars 2012

Snart kommer lammen

BB avdelningen på höjden, tunga och runda, förutom tonåringarna som är betydligt nättare. På fredag är första möjliga dag för lamm enligt fick-fårboken. I helgen har jag byggt lammboxar och hängt upp värmelampor. Det går snabbt att ordna nu när vi har krokar och kjedjor färdigt.
Vi köpte lite fler grindar från LG produkter så nu behöver vi inte böka med provisoriska grindar, det känns lyxigt.

Några balar med riktigt torr halm är sparade till lammen kommer. Det har varit ett elände med halvtorr halm som vi förtorkar innan den går att strö med. Nästa år ska jag (som många andra) hamstra halmbalar för flera år framåt. Vi hade väl inte kunnat tro att det skulle brist på torr halm!?

Här är tonåringarna som bara har en liten bula till mage.

Alva däremot är stor i sig själv och med lamm i magen blir hon gigantisk,

Nu får de kraftfoder uppdelat på tre gånger, tackorna med många lamm i magen får sån liten plats till maten, precis som vi människor när vi är höggravida, så tre måltider om dagen passar bättre än två som vi ger annars. Vi ger kraftfoder de sista 6 veckorna. Det innebär att jag åker hem en sväng efter lunch och utfodrar.

Vårt hösilage verkar ha varit av bra slag, skördat tidigt och bra blandning med flera sorters vitklöver. Jag tycker att alla har bra hull förutom bengeten Greta som alltid är mager som en mjölkko över ryggen.

Söta lilla Flinga som med sina höga fölben är som en liten fårgasell!

Ja herregud hur många har du där inne Alva? Det blev trillingar i fjol, stora baggar som vägde 5-6 kg styck.
Nu när de är klippta och fina så kan man se en klöv eller nos som trycker mot bukväggen, det är hur härligt som helst att känna sparkarna på deras goa runda magar. Vi längtar efter lammen, tackorna och jag. Känner mig så förberedd man kan vara, det är bara att vänta och hjälpa till med det man kan när det blir dax.


Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails