torsdag 11 november 2010

Men den ska ju blomma i december?


Min Julros, den äkta varan, inte Julstjärna alltså (som en del kallar julros).
Det är så här ser de ut, skir och väldigt vacker. Jag har haft den i växthuset i sommar. Det var meningen att jag skulle gräva ned den i jorden ute men det blev aldrig av. Den har stått i skuggan på golvet och haft det ganska bra. Ifjol när jag fick den av T så var det bara två blad och en blomma, jag trodde inte den skulle överleva. Men nu blommar den igen, det är lite tidigt hoppas den sätter fler knoppar så det blir riktiga julrosor.


Jag har redan tagit hem lite hyacinter kan inte låta bli. Jag gillar verkligen julens blommor. Hos oss funkar det inte med mossa i krukorna för katterna älskar att pilla med fluffig mossa och smulig jord. Men grus är perfekt och så står krukan stadigt.


Planterade en amaryllis också, det är en strimmig storblommig sort som ska bli rosa och vit.
Nu börjar jag faktiskt längta lite till advent!


Klippningen går framåt, jag har tagit en tacka varannan kväll. Trevligt att stå i stallet med radion på och klippa. Men vilka pälsar! Det märks att vi har haft fint bete och foder åt dem, De är lång, tät och glansig ull. Så här bra var den inte ifjol. Synd bara att jag klipper så sent, det har blivit en hel del boss i ullen så mycket kasserar jag direkt.


Här står jag och klipper, min klippstol är inte klar så de står på golvet och jag går och kryper runt.
Ledartackan Prickis, tacklammen Kajsa och den svarta Fröken-fröken inspekterar klippboxen. De är klippta redan och har en frisyr på 2cm.
Stalldörren är öppen på dagarna så de kan gå in och ut. Det har redan varit några kalla dagar med temperaturer ned till -16 då är det skönt med päls.

Längst bort står "filttofflan" Greta och tror att jag inte ser henne (Hon har en något sämre päls som lätt tovar sig när den blir för lång och då ser hon ut som en tovad toffel). Det är hon som ska under saxen den här gången.
Med lite flyttningar hit och dit så fick jag tillslut in henne i min lilla klippbox. Alla gammeltackor står still när jag klipper, jag behöver inte sätta fast dem. Självklart så rör de på sig men det är inga problem för då kommer jag åt att klippa på alla sidor. Tillslut så står de med slutna ögon och idisslar. De vill inte alls att jag ska sluta.
När jag ska klippa öppnar jag bara grinden för den som vill komma in, väldigt praktiskt. Ungtackorna däremot har jag fått truga lite och binda upp för de ledsnar på mitt klippande efter ett tag och vill göra annat som att ligga ner och mysa i halmen.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails