måndag 1 juli 2013

Trädgårdslandet

Jaa, äntligen det blev klart under midsommar. Det hör till en av de saker vi ägnade några timmar åt på midsommarafton. Men tusan vad det går snabbt när någon som kan och orkar vänder jorden, kan bara erkänna att hade jag gjort det själv hade det behövts flera  kvällar till att gräva om bäddarna.

Vi har ändrat landet så det är långa bäddar istället för som tidigare indelat i rutor, de var inte så praktiska men gjorde trädgårdslandet snyggt som i en inredningstidning. Nu håller vi inte på med inredning utan odling så det här är mycket bättre, mer rationellt och lättöverskådligt.

Jag har fått gå trädgårdsmästarens kurs i hur man gör raka sårader.
- Vi gör som när vi odlade på friland när jag var barn, fast då var bäddarna 50 meter långa. Du håller och jag riktar också drar vi!
Vi använder en gammal töm, det ger lagom breda och djupa spår till våra sådder.

Efter den här helgen så har det varit både sol och regn, jag tror vi bara har vattnat en gång och nu gror det för fullt. Det blev sen sådd men jag tror det hinner ikapp för vi har både bra ljus och varma dagar här i norr just nu!
Inga konstigheter vi satt i jorden, sallad av olika slag (som jag använder mycket av på mitt café), rödbetor, morötter, palsternackor, sockerärt, potatis, lök, purjolök och lite kryddor.
Som vanligt har jag planterat ringblommor, astrar och luktärtor så bina får något att pyssla med utöver de naturliga blommorna i vallen också får vi fina snittblommor att ta in under sensommaren.

2 kommentarer:

Kerstin sa...

Vilka fantastiska bäddar! Och vilken jord ni måste ha. Hur har ni lyckats med den? Här har vi bara stenhård lergjord som jag har försökt blanda ut med kompost, torv och gödsel i flera år. Nu har jag gett upp och odlar nästan bara i lådor.

Annelie sa...

Det är gammal åkermark, med sandjord, morötterna trivs väldigt bra. Vi har lagt på fårens ströbädd så nu är det jättefin jord. Riktigt gödsel är bäst! Jag sneglar på lådor också, verkar trevligt och smidigt med avgränsad yta. Kanske blir några varmbänkar för att förkultivera...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails