onsdag 29 maj 2013

Försommar

Ojoj det går verkligen snabbt för våren och sommaren här hos oss. Nu har björkarna slagit ut helt, den här bilden var för några dagar sedan men sedan dess så är det full grönska. Vallarna växer så det knakar, gräsmattan också för den delen.

Växthuset hemma på gården har vi startat upp för säsongen. Bäddarna är omgrävda och tomatplantorna väntar på att få komma i jorden. Här i Norrbotten har värmen glidit in från Kolahalvön och lagt sig som ett lock över hela länet, temperaturen har legat kring 25 grader den senaste veckan. Det är vi inte bortskämda med och när det väl händer så ligger högtrycken gärna kvar, vi kallar det för "ryssvärmen", den bildas över norra delen av Ryssland och är ett pålitligt bra-väder-fenomen!

Med bra väder följer mycket jobb på våra företag så växthuset hemma är bara i sin linda vi har inte hunnit med det helt enkelt. Trädgårdsmästaren har fullt ös på handelsträdgården precis som han ska ha den här tiden på året. Det fina vädret gör ju att alla vill fixa hemma i trädgårdar och på balkonger. Jämfört med i fjol då det bara regnade och var kallt så är det här vädret en dröm.

På mitt eget företag har vi också många kunder sådana här dagar, alla som jobbar vill gärna äta sin lunch ute i solen och på eftermiddagarna kommer ungdomarna som har mindre att göra i skolan nu innan avslutningen, sedan är det ju en och annan shoppare som måste pausa med lite fika.

Så våra kvällar blir väldigt långa med allt som ska göras här hemma, stängsling, röjning, klippa gräs och gräva om trädgårdsland med mera, trädgårdsmästaren somnar ovaggad kan man lugnt säga, själv är jag en nattuggla som får mest gjort på kvällar när det är svalt och lugnt, tyvärr med påföljd att jag är riktigt seg på morgonen, jag sover som en stock när mannen kliver upp kl 5 och cyklar till jobbet.

Den ljusa årstiden är minst sagt intensiv, lite oroande för min del att jag redan känner mig trött och min högsäsong inte har börjat än. Att arbeta utan sammanhängande ledighet som lördag söndag är för de flesta yrkeskategorier tar på krafterna även när man jobbar för sin egen verksamhet. Jag måste bara inse att jag inte blir yngre precis. Men ett lugnt liv (mina fördomar, det kanske inte alls är lugnt) i lägenhet eller radhus är inte något för mig hur som helst...



2 kommentarer:

Mien sa...

Jag fattar inte hur ni orkar med företagande hit och dit.Men så tänker jag på hur vi gör, båda jobbar i skolan och så 119 tackor, skrivjobb och så klipper Jonas cirka 2000 lamm om året. Ehh, det är ju helt crazy.... Jag känner också att jag inte orkar lika mycket som för fem år sedan. Men ska man ha företag så måste man ju också kunna försörja det, eller hur man ska säga....Det är för dålig lönsamhet, både vad det gäller lärarjobb och fårproduktion. Men man lär sig mycket på det!

Annelie sa...

Det blir lite livsstil förstås det här livet, som du skriver, man lär sig mycket... Men allvarligt att ha 120 tackor som bisyssla, hur hinner ni med under lamningen? Jag kan ju trixa med öppettider och schema (under de två veckor som min lilla flock behöver för att lamma klart) medan ni är lärare och har schemalagda lektioner. Man måste ju alltid vara beredd på något knas i fårhuset när man kliver upp på morgonen och egentligen är på väg till jobbet från det att man slår upp ögonen. Sedan är det passningen under dagen också, våra tackor lammar alla tider på dygnet, men det vore önskvärt med tidiga mornar för att få allt att flyta på :-)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails