tisdag 14 maj 2013

Söndagsfika och sommarfönster.

I söndags hade vi finväder här hos oss. Sol och 16-17 grader varmt, helt underbart skönt. Det blev flera koppar kaffe ute i solen under dagen då vi fick besök av lammsjuka vänner som tittade förbi.

Lördag eftermiddag när jag kom hem från jobbet så hade sista tackan börjat lamma, jag fick in henne i egen box så hon i lugn och ro fick sina två första lamm. Vi har nu totlat 22 stycken ulltottar som skuttar runt i stallet. Att vara sist ut mitt i deras busiga upptåg var en lätt stressande inledning på den här tackans (första) lammning men så fort hon kom in i egen kupé så lugnade hon ner sig och skötte allt själv.

Så söndagasmorgon var en sån där skön morgon när man kliver upp tidigt för att utfodra med vetskapen om att årets lammning är över och att det mest troligt inte är något dramatiskt på gång i stallet, bara ett himla massa bräkande för att tanterna tycker att jag fixar deras morgonmål väldigt långsamt!

Efter uträttad morgonsyssla så öppnade jag sovrumsfönstret som numer är öppningsbart dvs innanfönstret med klisterremsor är borttaget så vi kan vädra och känna vårvindarna. Lyxigt att sjunka ner i sänhalmen en stund och lyssan till stillheten och morgonljuden av spoven, tofsvipan och svanarna nere på sjön.

Nils uppskattar också fönstret som står öppet, här kan han komma och gå hur han vill under sommaren. Han tar gärna fönstervägen men har lite svårt att föstå varför han inte blir insläppt här under vintern.
När han pulsar genom snödrivorna och sitter här och krafsar på rutan mitt i natten så kliver vi upp knackar på rutan under rullgardinen och går till dörren, oftast står han redan där och väntar eller så kommer han som en raket med snön yrande runt kroppen, bråttom in i värmen.


Men som sagt nu har vi det så här i några månader, inget konstigt för oss, vi är så van vid att fönstret inte går att öppna vintertid. Det blir liksom en årstidsmarkering när vi tar ur eller sätter in fönstret. Var tid har sin tjusning för på hösten är det bara skönt att montera innanfönstret då kylan smyger sig genom enkelglaset och det är is på nederkanten när man vaknar på morgonen.

2 kommentarer:

malinns sa...

Åh, vad jag blir glad av att se din rosa thekopp på den översta bilden. Jag har ärvt en likadan theservice av min farmor.

Annelie sa...

Ja visst är de fina! Var rädd om din servis men använd den, de är så goda att dricka ur!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails