torsdag 22 november 2012

What if money was no objekt?




Det jag funderar på många gånger om dagen.
Alan Watts filosofiska utlägg här med moderna bilder. Tänkvärt och egentligen enkelt. En fråga som vi alltid kan ställa oss när vi snurrar på i ekorrhjulet. En del gör något åt det helt och hållet, en del närmar sig en egen personlig lösning och andra snurrar vidare utan att fatta hur man kliver av...

-What if money was no object.

Alan Watts, (1915-1973), brittisk filosof, författare och talare.



Igår hade jag en säljare från Coca cola på besök på företaget. Jag satt där med min kaffekopp och hörde på hennes säljbabbel om denna för världen helt oemotståndliga produkt. Ni vet, man ser bara hur munnen går och allt prat strömmar förbi i en enda ointressant röra.
Nu var det så att hon ville få oss att ta in deras "mineralvatten" Bon aqua. Ett mycket bättre vatten än Loka och Ramlösa (?).
Det är så man storknar, sådana gånger är det skönt att få säga att mina kunder föredrar kranvatten, naturellt eller med citron i (som vi inte tar betalt för). Inga säljargument biter på mig.

Vi är noll intresserade av ytterligare en produkt som ingen behöver,  hmm mina egna värderingar går inte alltid hand i hand med vad  kunderna efterfrågar men när man äger och driver ett företag får man ju bestämma eller hur?

Våra  lunchgäster vill gärna ha kranvatten, så är det bara däremot gillar ungarna Coca cola men också saft och Portello, de dricker sällan mineralvatten.
Hennes nästa argument var att två andra närliggande caféer nu tar in Colas mineralvatten, det är argument som absolut får mig att bestämma mig.
Det blir inte något mineralvatten från Coca cola på Hanssons, punkt.

Mammon rules, men inte just den här gången!

1 kommentar:

Livet på Nedergård sa...

Wow, vilken inspirerande videosnutt, har inte sett den förr. Bra att coca cola damen fick gå med oförrättat ärende, tacka vet jag kranvatten.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails