lördag 26 december 2009

Lite bilder från julhelgen

ANNANDAGEN

Kvällsmålet, nu blandar jag ensilage och torrhö. Vi är inne på sista "bollen" så i januari blir det helkost på hö. Nästa år ska vi skörda eget hösilage på den nysådda vallen så det räcker för hela säsongen.


Men höet som jag har köpt av en odlare i Unbyn är av bra kvalité, speciellt utvalt till får. Det blir noll spill, helt renslickat på foderbordet.


Det blir kallt om tassarna så Atle sitter gärna på bänken där jag har lagt en filt.

25 minus ute, varken katter, hund eller människa är så sugen på att vara ute. Trädgårdsmästaren har iallafall tagit fram sina Vitablixten. Igår tog han en skidtur
i nysnön, eller tur och tur det var mest promenerande för det är pudersnö som inte bär.


Tidigare idag:
En liten instruktion för att undvika hyacinter som ser ut så här.
-Vad skådar mitt norra öga, säger T, den här har toppröta, varför har du tagit hem den?
-Det är du som har valt ut dom, säger jag.
-Jaha (slutdiskuterat).
En förtvinad och brun blomknopp som ibland ser lite förkrympt ut är "Toppröta" som antagligen heter något annat latinskt. Blir ingen blomning av en sådan, kan vara svår att upptäcka och då blir det så här. Noll blomning!
JULDAGEN

Vi behöver inte göra någonting idag. Äter lite julmat och fikar, tar en kort promenad i kylan och sedan slappar vi i soffan. Det är helt enligt regelboken, inget inplanerat. Kollar på film, lyssnar på radion och läser bok och bara tar det lugnt. Både jag och dottern ska arbeta på annandagen så ingenting rubbar vår lediga juldag.


Lite senare när vi ätit lite småvarmt så gör vi en fruktsallad...


och fortsätter göra ingenting.


Kalla dagar så är en liten hund gärna inne i stugvärmen framför brasan. Här är det Kurre som delar soffhörn med honom.
Syrran är alert och tar en promenad ut till oss.
-Det är jätteskönt ute, bara 21 minus, säger hon när hon promenerar hem igen, 2,5km enkel väg.

JULAFTON

Vi hade en riktigt skön julafton i år. Dottern och kusinen har firat många tillsammans sedan de var små.



Än så länge är alla vuxna, det lär nog dröja innan det blir en massa småbarn på våra julaftnar igen. Vår gamla pappa var med såklart, han har börjat bli ganska glömsk vilket kan ha sina sidor, som tex att han glömt bort att det var julafton och att jag skulle komma och hämta honom på eftermiddagen.
Eller sedan när vi skulle skjutsa hem honom att det inte behövdes för han har ju egen bil. Men när det gäller gamla minnen så finns de kvar, det är bara närminnet som spelar honom små och stora spratt, det är bra och dåliga dagar men blir helt klart sämre, tyvärr.


Julklappsutdelare i lånade fårskinnstofflor.



Många julklpappar fast vi säger varje år att vi inte ska ge varandra så många. Trädgårdsmästaren hade lite högläsning ur boken Lingonben av Povel Ramel som han fick av dottern, favoriten är just Lingonben. Vem vet kanske en ny tradition här hos oss där bibeltexter lyser med sin frånvaro. Ett skratt är inte fel, lika lite som eftertanke.





4 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken härlig blogg du har !!! Hittade den då jag googlade på " Fårstall"......Vi står i startgroparna inför att skaffa en mindre fårbesättning till våren/sommaren.

Reneé
www.motivlivh.blogg.se

Anonym sa...

Heej,passar på att kika in och se vad ni gör i erat mysiga "julhus" när LO matar lillan... Tack för senast, alltid lika mysigt och trevligt. Det ger verkligen stämning inför julen att hälsa på er. Vi på Kullen önskar er ett gott slut och ett Gott nytt år 2010. Jättemysig blogg Anneli. Kram på er.

Annelie sa...

Hej Reneé! Att skaffa får är något av det bästa jag gjort. De är så sociala och trevliga. Jag googlade och surfade också runt mycket innan jag skaffade dem, man kan lära mycket av andras erfarenheter. Bestämde mig tidigt för "friska" får med MV3 status och gick med i Fåravelsföreningen i länet.
Nu ska jag kolla din blogg så också. Hälsningar från Annelie

Annelie sa...

Hej E, Gott nytt år på er också. Praktisk med delat "diande" så man får lite egentid! Hälsa LO och pussa Lisa från oss.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails