söndag 22 november 2009

Soliga fönster och traditioner



Söndag och ledig! Utfodrade fåren och kröp ned i sängen igen, så lyxigt.
Solen har legat inbäddad i tjocka moln de senaste två veckorna men idag lyste den upp, vilken energi man får! Långfrukost och sedan promenad med Atle ut på ängarna. Trädgårdsmästaren var till sitt företag en sväng på morgonen.

Fönstren har en massa avtryck av nosar och leriga katttassar. Det syns inte en vanlig mulen dag men i det här solskenet så ser det inte så kul ut.
Jag är lite pragmatisk och tänker att det blir snart mörkt igen och våra glas är sådana där munblåsta med bubblor och ljusskiftningar så det kan se ut så här helt enkelt. Vem bryr sig?
Fokus på roligheter istället.


Dansk-Svensk Gårdshund är verkligen "Husbondensröst-hunden" på de gamla stenkakorna.
Trädgårdsmästarn räknar årsringar på björken som O sågat ned på sina föräldrars gård. De ska klyvas men inte idag. Vi har fixat i höladan, städat lite, gjort plats för mer balar av hö och halm och kört bort gammalt ensilage.
Jag har börjat sortera ullen. Nästa gång vi höstklipper ska jag klä in ströbädden med masonitskivor runt klipparen. Det är halm och boss i precis all ull, jag som tyckte vi var försiktiga och samlade ihop klippet eftersom.


Fick lite blommor på lördag, nejlikor som är mina favoriter, det blir man glad av när man jobbat en hel dag. T kommer ofta hem med blommor (visste jag inte var jag har honom så skulle jag nog börja fundera), idag hade han en påse med lite adventsblommor också. Jag gillar julen och blommorna som hör till. Maten är inte så viktig men hyacinter, amaryllis och julstjärnor kan jag inte vara utan.
Glögg är också med på måste listan förstås och julgran och julklappar med rimm. Vi är nog riktiga traditionalister i vår familj!

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails