måndag 6 januari 2014

Årets skinnleverans.

Våra skinn anlände julveckan, då hade de varit på vift ett tag och stått kvar i lagret hos distributören.
Trots sen leverans har jag lyckats sälja några inför julen. Jag har tagit flera bilder bara för att ha som referens eftersom jag säljer bort skinnen eftersom. Därför följer nu flera bilder som till synes ser likadana ut.

Det här året har alla mattskinn (de som har fullängd på pälsen) blivit väldigt snygga. Det är tydliga staplar och glansiga lockar, bara lite ull/vadd i mitten på några skinn. Men helt klart det bästa vi avlat fram hitintills.

Skäckarna blev nedklippta utom ett som höll måttet för mattskinns beredning och som vi såklart sålde på en gång. Finull blir väldigt tät och mjuk så berederierna klipper ner dom för att överhuvudtaget kunna leverera ett presentabelt skinn.
Eftersom jag själv varit till våra leverantörer i Tranås och sett hur många moment med garvning, tvätt och slipning som ett skinn går igenom så förstår jag att det krävs en viss sorts ullfiber för att bli bra.

Ifjol var skinnen vaddiga och extremt täta med noll stapel, varma och sköna men bara några få var riktigt snygga.

 Det här är det sämsta och det är helt okej ändå med tanke på hur de sett ut tidigare år.

 Lår och ljumskar blir också alltid lite ulligare det ser man på skinnet till höger.

Det här ser ut som skinnet från en sälkut, helt underbart mjuk. Jag plockade fram de klippta skinn jag har kvar sedan ifjol och kunde bara konstatera att årets lamm hade så mycket mjukare ull, helt fantastiskt mjuka och glansiga skinn.

Det är nog både avel och miljö som slår igenom. Flera av dessa skinn kommer från lamm som har pappa som morfar också (vi sparar inte sådana inavlade lamm, de går till slakt per automatik) det kan vara så att baggens vackra päls slår igenom men antagligen är det också vår fina sommar med bra bete, särskilt om vi jämför med ifjol då det regnade hela sommaren och hösten.
Hmm nu gjorde jag gruppindelningen till baggarna helt annorlunda i år för att slippa inavel så vi får se om det blir några snygga skinn från kommande lamm det här året.

Planen är att köpa ny bagge till hösten, helst en som har lika bra poäng som snygga Harald Hårfager, vilket inte är så lätt här i trakterna då han är Riksbedömd med helhet 5 poäng.



Ja det var lite fårskinns-nörderier från mig, tack och godkväll!

1 kommentar:

Livet på Nedergård sa...

Härligt! Jag väntar sååå på att få våra allra första skinn från berederiet. Här kan det ta upp till ett halvår.Jag har nog inga höga förväntningar, de var både långhåriga och smutsiga men... egna i alla fall.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails